Skapelse och (inte eller) evolution

I Dagens nyheter 29.5.06 recenserar Lars Linder två böcker med anknytning till frågan om evolutionsteori eller ”Intelligent Design” (tack, Börje, för tipset!). Den kommer med många intressanta och tänkvärda synpunkter. Läs den gärna!
Det som jag själv inte riktigt har förstått är varför man måste tillspetsa denna diskussion till att vara “antingen eller”. För mig är det givet att Gud har skapat världen. Metoderna får vetenskapsmännen forska i. Om evolutionsteorin är sann (och jag är inte kompetent att ta ställning till det) så förlorar jag nog ingen nattsömn.
Jag brukar säga åt mina konfirmander (och snart är det dags igen): “Skapelseberättelserna svarar på frågorna vem och varför. Hur får vetenskapen svara på.”

2 kommentarer:

Anonym sa...

Konfrontationen mellan Skapelsetro och evolutionism måste tillspetsas därför att:
1)ev.ismen är naturalistisk, till dess postulat hör att det inte finns några som helst orsaker eller förklaringar utom materia och energi. Guds existens förnekas alltså som psotulat. Ev.ismen är därmed ateistisk.
2) ev.ismen är ateleologisk, dvs. evolutionen har enligt postulat ingen riktning, mål, eller mening. Detta underströks redan av Darwin. Bibeln förkunnar att allt är skapat av Guds vilja och till Honom som mål och mening.
Det är förförelse att dölja dessa motsatser för vår kyrkas unga medlemmar.

Kalle af sa...

Jag är inte "evolutionist", utan kan acceptera evolutionen. Den har enligt min kristna mening ett teleologiskt postulat.
Det svartvita argument som Norrman framför är parallellt till att säga att eftersom kommunismen var (är) ateistisk, kan jämlikhet människor emellan inte accepteras. Vilket naturligtvis är en icke-kristen tanke.
Vem är det som förför?