Nyhet: Helene Liljeström är nominerad

Idag, den 12 maj 2006, lämnade Heidi Jäntti och jag in Helene Liljeströms valmansförenings stiftelseurkund till domkapitlet, där notarie Clas Abrahamsson tog emot den. Jag är valmansföreningens ombud, och Heidi är min suppleant.
Detta innebär att Helene Liljeström är officiellt nominerad som biskopskandidat.
Det som hela tiden har varit slående under nomineringsprocessen är den entusiasm som Helenes kandidatur har väckt. Elektorer från alla regioner i Borgå stift (Nyland, Åboland, Åland och Österbotten) har samlats kring hennes fana.
En del andra kandidater har varit rent lokala i sina valmansföreningar, och alla de övriga listorna har mellan 10 och 20 underskrifter. Vår lista har 38.
Naturligtvis bör man notera att det inte krävs mer än tio namn för nominering och att namnens regionala spridning inte har någon betydelse i detta skede. Det är på valdagen den 13 september som rösterna räknas.
Inte desto mindre är jag glad och hoppfull!
* * * * * * * * *
Helenes blogg finns en lista på valmansföreningens medlemmar.
I nyheterna har jag stött på följande rapporter om nomineringen:
  • Borgåbladet hade en notis 13.5.06. Tyvärr finns det inte på nätet.
  • Hufvudstadsbladets notis 14.5.06 finns också bara i pappersupplagan.
  • Kyrkpressen 20/06 (18.5.06) listar kandidaterna och medlemmarna i deras valmansföreningar på s. 7.

1 kommentar:

Kalle af sa...

På bloggen.fi fick detta inlägg följande kommentar:

Tack för Ert engagemang och insatsen att nominera Helene Liljeström till kandidat i biskopsvalet. Hon är inte bekant för mig personligen, men jag tycker att det är hoppingivande att en av våra duktiga kvinnliga präster kandiderar. På så vis ger Helene Liljeström ansikte åt andra kvinnliga präster och teologiestuderande. Likaså är hon en bra förebild för männen som tagit till sig jämställdheten som en normal del av livet.

"Ett nytt liv börjar för oss med varje ögonblick.
Låt oss gå framåt med glädje för att möta det.
Vi måste fortsätta vare sig vi vill eller inte,
och vi kommer att klara oss bättre om vi riktar
blicken framåt än om vi ser oss tillbaka."
Jerome K. Jerome (1859-1927)

God fortsättning, önskar "Lilla My"

Eivor Eklund-Back"