Kaftaner o sånt



På min svenska kollega Jonatan Mattssons blogg hittade jag en bild av honom i kaftan. En verkligt snygg kaftan, dessutom, enligt min mening!
Jag tycker bra om vår traditionella knälånga variant också (den som Gustaf III lät klippa av så att prästerna skulle kunna dansa), men fader Jonatans modell är nog klädsam. Fast något opraktisk i slaskigt väder, får man anta. Men då kanske man kunde använda kalott...?
Med tanke på liturgik och gudstjänstliv är bloggen också värd ett besök.
På fader Jonatans blogg hittade jag också ett bildpar som visar att han kanske inte är katolsk i alla fall. Ratzinger klär bättre i vit kåpa, tycker jag - kanske kejsaren också borde pröva en sådan?

1 kommentar:

Anonym sa...

De där kläderna på bilden skulle nog se ut på icke-kyrkliga män också. Jag går fortfarande omkring och hoppas att kjol skulle bli ok på män också :)