Prejudikat på kommande om samkönade bönestunder?

I februari 2010 fattade biskopsmötet ett beslut om att den som vill be för ett samkönat par nu kan göra det utan fruktan för repressalier - så länge man inte kallar det en välsignelse. Jag bloggade om saken här.
Detta tycks inte ha gått hem överallt.
I Kajana församling i nordöstra Österbotten ville homosexuella par ha bönestunder. I juni godkände kyrkorådet i Kajana bönestunderna. Men se, det är fel enligt Bibeln, anser en kyrkofullmäktig och anmälde saken till kyrkostyrelsen, rapporterar Yle Kainuu.
Enligt Yle har knappa hundratalet församlingsmedlemmar undertecknat anmälan. De begär att kyrkostyrelsen ska undersöka om bönestunderna för samkönade par strider mot kyrkoordningen.
Vilket de ju inte gör. Men det kan förstås vara bra med ett prejudikat.

2 kommentarer:

Maria H sa...

.....Eftersom det var Din blogg som jag hamnade på så har jag tittat vidare. Vet ej om Du blir så
uppmuntrad av mina kommentarer, men
det kan ju bli en tankeställare!

Ingen behöver väl tvivla på att det
är Guds fiende och främste motståndare som styr världen, och helt enkelt är denna världens gud.
Det borde ju vara lättare att inse
de onda förhållandenas orsak då.

Men Bibeln ställer krav på att de kristna med alla medel skall skydda
sig med den vapenrustning som Gud ger. Enligt Efesiernas kap.6

Under en lång tid har det dividerats om de homosexuella. Men
vem intresserar sig för Guds syn på saken?
Om vi bekänner oss kristna då är der bäst att försäkra sig om att hörsamma Jesu ord i Matteus 7:13-23

Att Gud fördömer att män ligger med män och kvinnor med kvinnor, är inte detta känt i kyrkornas värld? Romarna 1:24-27 bl a.
Undrar bara?

Kalle af sa...

Du ser mina åsikter mer på djupet på bloggen Hbt-bibeln. Se länk ovan. Där behandlar jag också Rom 1.