En kort kommentar om biskopsmötets utlåtande

Biskopsmötet godkände vid sitt möte i Helsingfors 9-10.2 en utredning om vilka följder partnerskapslagen får i kyrkan, skriver KT. Kyrkomötet torde föra remissdebatt om utredningen i maj, därefter remitteras utredningen för utskottsarbete.
Jag har inte hunnit bekanta mig med utredningen på något grundligt sätt, men det verkar som om status quo skulle vara grunden för förslagen. Dock med den skillnaden att den som vill be för ett samkönat par nu kan göra det utan fruktan för repressalier - så länge man inte kallar det en välsignelse.
Jag misstänker att biskopsmötet har valt sina formuleringar för att de vill ha en möjlighet att få dem godkända i det konservativa kyrkomötet, snarare än för att detta är vad alla biskopar anser vara rätt. Politisk taktik, alltså, i stället för en strävan efter sanning - förståeligt kanske, men beklagligt att man måste gå in för sådant.
Men hur som helst: Är det någon som vill ha förbön för sitt registrerade partnerskap? Hör av er bara!

8 kommentarer:

Alexandra Biaudet sa...

Jag blev lite upprörd över Paarmas uttalande på svenska i radion över vad "älkta par " betyder. Kan deffinitivt inte hålla med honnom. Min 10 åriga dotters deff är MYCKET bättre: "äktapar"= människor som älskar varandra. Men kanske det är en klarsynthet bara ett barn kan ha?

Leenamarina Furubacka sa...

Tja, vi fick nog i alla fall och skrev ut oss.

Göran Koch-Swahne sa...

Jag blev rätt chockerad... och förstår först nu vilken insats Du gör, Kalle!

Kalle af sa...

Leenamarina: Jag förstår ert beslut, men beklagar det.

Maj Tuomela sa...

Justså! Kan man be om välsignelse för ett par o låta Gud besluta. Eller är det oxo förbjudet.

Alexandra Biaudet sa...

Jag tycker kyrckan smet sitt samhällieliga ansvar: Att be är en spirituell handling men att viga (samköniga par) är att ta ställning i samhällelt. Med flere dylika beslut kommer kyrckans ställning som samhällelig påverkare marginaliseras.

Tom Blomfelt sa...

Jag håller med biskoparna.

Magnus Engblom sa...

I evl.fi nyheterna står det om utlåtandet:
"I utredningen betonas att kyrkan kallar alla människor till andlig gemenskap, och att varje människa har ett människovärde. Att kränka homosexuella med ord eller i handling går emot principen om att älska sin medmänniska.

Till en prästs eller kyrkligt anställds pastorala ansvar hör att han eller hon är beredd att stödja och lyssna. Ett verkligt möte med en annan människa innebär också att han eller hon är beredd att lägga sin egen åsikt åt sidan och verka i enlighet med sin kallelse och följa givna anvisningar."

Jag har svårt att dra någon annan slutsats än att de som i ord fortsätter att kränka människovärdet hos homosexuella borde s.a.s få på fingrarna förr eller senare - det tycker jag att biskoparna har bundit sig till med det ovanstående.