Om kristen politik

Bloggaren Charlotte Therese skriver ett intressant inlägg inför det svenska riksdagsvalet. Rubriken är Behövs det ett kristet vänsterparti? Hon använder starka uttryck när hon bl.a. skriver:
Den politik som förs från högerpartierna, inklusive kristdemokraterna, är rakt motsatt evangeliet, som värnar särskilt mycket om fattiga, sjuka och svaga. Jag kan inte föreställa mig en Jesus som gör de sjuka sjukare genom att ta ifrån dem det sista de äger, eller tvingar dem att gå igenom ständigt upprepade ångestfyllda åtgärder och utredningar, som respektlöst kränker dem, och driver dem till ruinens brant, till hemlöshet och värre än så.
Kd har steg för steg lämnat den kristna grunden för att försöka hålla sig kvar i regeringsposition. Man har sålt sin själ och offrat sjuka och svaga på paragrafernas glödande kol. Som rökelse stiger deras rop nu mot skyn, de som inte redan har tystnat och avslutat sina liv. Hur många självmord har alliansens inhumana politik drivit förtvivlade sjuka till? Hur länge ska det få fortsätta innan allmänheten vaknar upp till det som faktiskt pågår? Hur är det möjligt att inte fler kristna redan har genomskådat kd's ekande brons och tomt klingande cymbal?
Det konservativa familjemantrat, som sannolikt lockar en del kristna väljare, faller platt till marken när man så tydligt visar att man i praktiken inte alls bryr sig om människorna.
Är det inte rentav ett missbruk av Jesu Kristi namn att uppkalla ett parti efter honom när man inte alls följer honom?
Mitt svar på den frågan - utgående från min finländska synvinkel - är "ja", men på frågan i hennes rubrik svarar jag "nej". Jag skrev en predikan där jag (i anknytning till Peter Halldorf) hävdade att kristen politik inte existerar, lika lite som kristen moral eller kristen musik. Det som finns är ett kristet liv - och vilka följder det livet kan få för ens politiska synsätt varierar säkert stort från person till person. En troende kristen blir samlingspartist, en annan socialdemokrat, någon är konservativ, en annan liberal - ja, det kan t.o.m. finnas kristna bland sannfinländarna eller kristdemokraterna!
Det viktigaste är inte vilken politik man eftersträvar (även om det inte är oviktigt) utan vilken värdegrund man står på. En politiskt aktiv kristen kan falla i legalismens fälla, men åtminstone jag vill tala för medmänsklighet och kärlek till min nästa och handla därefter!
Något specifikt parti behövs inte för detta, utan vi ska se över partikartan och försöka hitta det som passar just oss.

4 kommentarer:

Maria H sa...

.......Jaha, för vilken gång i ordningen som en kommentar bara försvinner som jag skriver utan att vara klar, vet jag ej.

Nu fattar jag mig kortare om det möjligt var för långt. Har undrat flera gånger om någon läser medan jag skriver....Kan det vara möjligt? Tacksam för svar!

...Eller är det Satan själv som är
vred på att bli avslöjad? Något skumt är det i alla fall!

Kristendom och politik går ej att förena eftersom Jesus Kristus klargjorde att varken han eller hans efterföljare är någon del av den här världen! Johanner 17:14.

Det är endast de kristna som vägleds av Guds ord som kan förenas till ETT sant brödsaskap över hela jorden!
Jesu himmelske Fader drar uppriktiga sanningssökare till Jesus. Johannes 6:44,45.

Jag litar het på min Gud i detta fallet och han låter oss alla få vara delaktiga i att hjälpa våra medmänniskor att finna vägen till det verkliga livet i det kommande jordiska paradiset!

Var så säkra, men bygg upp TRO nu!

Kalle af sa...

Beklagar om du har haft tekniska problem. Om det tar för lång tid att skriva kan programmet ibland koppla bort dig. Det kan hjälpa att skriva kommentaren i ett ordbehandlingsprogram och sedan klistra in alltsammans på en gång.
Ingen läser dina kommentarer medan du skriver dem , utan först efteråt. I det skedet kan någon refusera dem, men det är då det.

Kommentar till själva saken:
Att vi är "i världen men inte av världen" betyder inte att vi är utanför världen. Även om vi kristna har vårt mål i himmelen, är vi ändå en del av denna värld, och bör hjälpa till att göra den så bra som möjligt. Metoderna är många, men politik är förvisso en av dem.

Maria H sa...

Tack för Ditt svar. Men att skriva och klistra in vet jag inte så mycket om.

Vad jag fått vetskap om är ju det som jag kan föra vidare. Kristenheten skulle inte vara så splittrad om de vägleddes av Guds ord också!
Jag är lycklig för att ha funnit den organisation på jorden som är vägledd av Guds ande.
Det är mitt ansvar att delge andra, som vill förstås, hur jag har lärt känna Jesus Kristus.

Han har insatts på tronen i himmelen för att tillsammans med sina medregenter styra över hela jorden!

Han väntar på signalen att få gå tillrätta med ondska1n på jorden och binda dess upphovsman och slänga honom tillsammans med alla hans demonänglar i avgrunden!
För säkerhetskull sänder jag nu detta utan att rätta!

Kalle af sa...

Tack för din vänliga avsikt. Jag har dock all information om Jehovas vittnen som jag behöver.
Herren vare med dig!