Var är alla stenar?

Jag borde lära mig. Jag ska inte gå till Kyrkpressens bloggportal - det gör mig bara bedrövad. Nu är det detta inlägg och kommentarerna till det som inspirerar mig till följande svada:
I den s.k. "helighetslagen" i GT finns verser förbjuder homosexualitet (3Mos 18:22, 20:13). Vi bör märka att det som förbjuds i dessa verser är homosexuella handlingar män emellan. Det sägs inget varken om lesbiska handlingar eller om homosexuell läggning, sådan vi känner till den idag.
En annan sexualetisk stadga är 3Mos 18:19, där samlag med kvinnan förbjuds under hennes menstruationsperiod. Både för detta och för homosexuella handlingar påbjuds dödsstraff. Den som konsekvent vill följa GT:s sexualetiska stadganden bör alltså yrka på dödsstraff både för homosexuella handlingar och för samlag under mensen. Detta sker dock sällan, och då bör man fråga sig varför. Ger också de konservativa bibelläsarna och fundamentalisterna olika värde åt olika utlåtanden i Bibeln?
Jag vill rent av hävda att de som vill "läsa som det står" och ändå inte tar upp små stenar på tre till fem kilo för att förgöra dem som bryter mot stadganden som dessa, bryter mot de regler som de har fått av den gud som de har skapat åt sig. Därmed riskerar de hans vrede och sitt eget eviga väl. Själv har jag bara kommit med åsikter i frågan, men inte berättat vad jag själv sysslar med på det sexuella området. Det är väl därför jag visserligen har blivit anmäld för domkapitlet (och frikänts) och verbalt hotad till livet, men inte råkat ut för några konkreta mordförsök. Inte för att jag suktar efter sådana heller, förstås.
Var är alla stenar? Om du redan har kastat din, kan du få min - jag behöver den inte.
Det är förresten intressant, tycker jag, att olika delar av 3Mos ges diametralt motsatt värde när det gäller sexualetiska frågor. Förutom de ovannämnda exemplen vill jag ta upp ytterligare ett, nämligen 27:3-7, där värdet av människor fastslås. Män är genomgående mer värda än kvinnor, personer i arbetsför ålder är mer värda än barn och gamla, och barn under en månads ålder värderas överhuvudtaget inte.
Denna poäng är intressant eftersom det oftast är samma personer som fördömer både homosexuellt beteende och fri abort. I det första hänvisar de till 3Mos 18, i det andra bortser de från 3Mos 27. Jag tar alltså här ingen ställning i frågan om abort, utan vill bara påpeka den interna motsättningen i argumentationen.
Se vidare i Hbt-bibeln.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!! På Kyrkpressens Blogg är klimatet kallt och kärvt tycker jag. Jag har själv en blogg där som jag inte har skrivit på, på länge.
På den bloggen får man inte tro som man vill, man måste tro som dom STORA POJKARNA!! Annars ligger man illa till.
Jag är en människa som tror på GUD!! och jag har funnit honom genom den hårda skolan. Min Gud är en Gud som älskar alla människor, han är en snäll, god och förlåtande Gud. Vi som poängterar detta på KP:Blogg har fått höra att vi är smickrande och stryker varandra medhårs!!! Är det inte det viktigaste att man tror på Gud och lever sitt liv på ett bra sätt utan att skada andra människor. Har inte Gud sagt att vi skall älska honom och vår nästa som oss själva. Åtminstone har jag alltid trott att detta var grundregeln. Jag tycker om att läsa böcker om andlighet även nyandlighet. Neale Donald Walsch alla "Samtal med Gud" Böcker, Sylvia Brownes böcker om den"Andra sidan" + en massa andra. Det var en kvinna som skrev om dom här böckerna där och hon blev nästan lynchad, Kan Gud bestraffa en för vad man läser???...knappast!!
Kan han bestraffa mej på den yttersta dagen och säga att jag har trott på fel Gud, det finns ju bara en enda Gud och det är han Gud den allsmäktige himmelens och jordens skapare. Om dom här böckerna stärker någon människa i tron och får människor att inse att det finns en högre makt så har dom ju fyllt sin funktion.
Du står på dom homosexuellas sida och det är bra tycker jag, dom blev knappast homosexuella utan orsak. Det är en mening med allt som sker i våra liv, så är det också med dom. Vi får våra vedermödor för att vi skall utvecklas och växa i anden...den andliga utvecklingen fortskrider i takt med våra problem och bekymmer.
Detta är i allafall min åsikt.
Kram på dej Kalle och ha en bra fortsättning på kvällen!!!

Kalle af sa...

Tack ska du ha! Herren med dig!