Veckans anekdot: 080808

För ett knappt decennium sedan skulle jag förrätta en vigsel en torsdag kväll. Jag var lite förvånad över veckodagen, tills brudparet påpekade för mig att det var den nionde september 1999 - 9.9.99 - och att siffror betydde en hel del för dem, eftersom båda arbetade på telefonbolaget. À la bonheur!
Idag, fredagen den åttonde augusti 2008 - 08.08.08 - skall jag förrätta två vigslar. Ingendera av dem är förstås kl. 08 (eller ens kl. 20), men det vore kanske för mycket begärt.
Och det är klart att det är bra att ha ett vigseldatum (och en bröllopsdag) som det är lätt att minnas. Datumet "27 maj 1995" ger ingen egentlig hjälp för minnet. Ändå var det då min fru gifte sig - ja, och jag också; det var mest praktiskt att göra det samtidigt, tyckte vi...

Inga kommentarer: