Prästrik gudstjänst

Jag predikade i högmässan i Lilla kyrkan idag - den "personliga men inte privata" (som någon kommenterade saken) predikan finns på Predikantbloggen.
Vi konstaterade efteråt att vi var inte mindre än nio präster i kyrkan; förutom vi två som förrättade mässan var det kyrkvärden och hans fru, förre biskopen, förre och nuvarande domprosten, dekanen och en av församlingspastorerna som deltog. Därtill rymdes faktiskt en del lekmän i bänkarna också.
Jag var faktiskt lite fundersam, där uppe i predikstolen, på hur predikan skulle tas emot - men det var inget att oroa sig för, både kollegerna och de andra verkade nog positiva.
Jag bara undrar om denna situation kan uppstå annanstans i stiftet än i Borgå. I Åbo då kanske, med sin teologiska fakultet, men hur är det på andra håll?
Jag menar ju förstås på inget sätt att det skulle göra oss bättre, det var bara en reflektion och en undran.

1 kommentar:

Jeez sa...

I Uppsala är det nog just så i några kyrkor varje söndag -flera präster bland församlingen. För att inte tala om alla teol. stud. Och visst är det extra nervöst då, och samtidigt, så är de/vi ju just också del av församlingen. Nu predikar jag inte längre i Uppsala, det gjorde jag bara emellanåt under studietiden, men det är ändå skönt att ha gjort det. Nu blir jag inte nervös längre när en eller annan kollega gör gästspel i bänken!