Veckans anekdot: Dopets höjdpunkt

I somras döpte jag min sysslings barnbarn Ursula (se bild), vars storasyster Iris jag döpte för ett par år sedan.
Innan dopceremonin kom igång, var Iris mycket intresserad av alla dopgåvorna som Ursula hade fått, och hade velat öppna dem genast. Hennes moster förklarade dock för henne att paketen skulle öppnas först när dopet var förbi. Iris nöjde sig med detta.
När ceremonin hade kommit så långt att jag hade gjutit vatten på Ursulas huvud och höll på att torka det igen, blev Iris ivrig. Hon hoppade på sin plats och klappade i händerna: Nu var Ursula döpt, nu kunde paketen öppnas!
Och rätt hade hon ju, såtillvida att dopets höjdpunkt var förbi. Tyvärr följde det ju ännu lite bön, psalmsång och annat "tråkigt" innan ceremonin var avslutad. Iris fick vänta ännu en stund...

4 kommentarer:

Sixten Granroth sa...

Kan "you may kiss the bride" tänkas vara en begränsning av det tänkbara utföradet efter att prästen sagt amen till brudpar som är lika ivriga som Iris?

Yvonne Näsman sa...

omtänksamt av Iris i alla fall att vilja hjälpa Ursula att öppna paketen, då Ursula var så liten att hon inte kunde öppna själv :)

Kalle af sa...

Sigge: Du menar i stilen "you may only kiss the bride - nothing more" ? Det är bäst att jag inte tar ställning.
;-)
Yvonne: Det är storasyskonens plikt och privilegium!

Sixten Granroth sa...

Du får bara snusa på paketet, det ska öppnas först senare. :)