Insändare: Kyrkan läcker torr

Kyrkomötet har fattat beslut i frågan om välsignelse av samkönade par. Tyvärr är det ett urvattnat beslut, eftersom ett bättre inte hade fått den kvalificerade majoritet som då hade krävts. Det positiva med detta är att vi inte blir förbjudna att be - vilket förstås hade varit konstigt. Men det finns de som har mage att anmäla avvikande åsikt om t.o.m. detta!
De som inte vill behandla folk på ett kristet och kärleksfullt sätt ska nog få en samvetsklausul. Varför skall då jag tvingas gå emot mitt samvete? Knappast gör jag det heller...
Hela frågan om äktenskapsteologin, som beslutet tar upp, baserar sig på en ensidig läsning av Bibelns skapelseberättelser. Deras poäng är tvåsamheten, inte könsfördelningen inom parförhållandet.
Att frukta kyrkans splittring är både att ge denna fråga en teologisk vikt den inte har och att bortse från det samhälleliga klimat som råder. Med detta beslut splittras inte kyrkan, utan den läcker torr. Men kanske det är att föredra? Då är kyrkan ju hel, fast den är tom...
Min nöd är stor!
Men jag misstänker, hoppas och ber att detta beslut inte sätter punkt för utvecklingen, utan högst ett komma.


Karl af Hällström
kaplan
Borgå
Publicerad i Hufvudstadsbladet 18.11.10

2 kommentarer:

Maj Tuomela sa...

Just det Kalle.

Irma Lehtonen sa...

Parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla, tiesi vanha kansa.