Veckans anekdot: Prästlitteratur

Medan dottern A dansar folkdans, brukar jag sitta i tamburen och vänta. Det är så pass långt bort och så avsides (ursäkta bara, vessöbor!) att det inte lönar sig för mig att fara nån annan stans. Men tiden går snabbt när man har god litteratur med sig.
Just nu håller jag på med Edward Gibbons Romerska rikets nedgång och fall i fyra tjocka band. När de unga dansarna tog sig en vattenpaus kom en av dem fram, tittade på boken och undrade: "Är det där din psalmbok?"
Hon hade förstås sett mig i skolan och visste att jag var präst, och kunde väl inte tänka sig att präster läser annat än Bibeln och psalmboken...


3 kommentarer:

Sixten Granroth sa...

Kanske det romerska rikets nedgång flöt till tonerna av den kristna psalmsången? Jerikos murar till judarnas trumpeter. Var ska vi ta nästa sångstund?

Kalle af sa...

Gibbon beskyller mycket långt kristendomens frammarsch för romarrikets nedgång. Psalmsången kanske faktiskt spelade in!

Sixten Granroth sa...

Passa dig då noga för att recitera för vessöborna medan du sitter i tamburen.. De kan ta åt sig.