Läst: Folkets Dagblad

Leif Sjöström: Folkets Dagblad. Scriptum.
Folkets Dagblad är en serie av skämttecknaren Leif Sjöström. Den publiceras i Vasabladet, och samlas sedan av förlaget Scriptum till en bok per år. Den första utkom redan 1991.
Sjöström kommer med godmodiga skämt om vardagliga händelser blandat med knivskarp satir över politiker och andra aktörer inom (och ibland också utanför) Republiken Finland. Han har en tydlig teckningsstil och en härlig humor, och kan med rätta anses vara en av Finlands främsta skämttecknare.
Problemet är att hans publik är rätt lokal; som sagt publiceras han i Vasabladet, som är att gratulera för detta faktum. Detta innebär dock att vi som bor utanför Österbotten inte riktigt kommer åt honom, liksom inte heller de finskspråkiga.
Men jag har nyligen upptäckt att årsböckerna finns på Borgå bibliotek, därifrån jag har lånat och slukat ett tiotal. De innehåller inte bara själva serierna, utan också kommentarer om bakgrunden till serierna. För vem minns så noga vad som hände i det politiska rävspelet år 1995 eller vem som gjorde vilket uttalande år 2003? Böckerna är alltså också en dokumentering av och historieskrivning över det år som de behandlar - och är också som sådana mycket välkomna!
Under nattvardstvisten för halvtannat år sedan hade också jag hedern att få vara med på ett hörn i Folkets Dagblad. Någon sände ett urklipp ur Vasabladet, men tyvärr har jag inte hittat det. Och boken från 2007 har jag inte heller sett på biblioteket. Men den kanske kommer...

Inga kommentarer: