Potentiella biskopskandidater

Inför det kommande biskopsvalet i Borgå stift har jag sammanställt en lista på kriterier som han eller hon borde uppfylla. Dessa är i korthet:
Absolut ingen kvinnoprästmotståndare
Teol.dr.; ev. teol.lic.
Moderat teolog, ingen extremist.
Andlig resning
Ödmjuk men har ryggrad
Erfarenhet av ledarskap, administration och församlingsarbete
Lämplig ålder - helst född 1951-59
Knappast kommer någon att uppfylla alla kriterier, så det som gäller för elektorerna är att granska vilken kandidat som uppfyller dem bäst.
Jag vill här kasta en blick på dem som hittills har blivit nämnda i offentligheten som kandidater (bl.a. här och här). De är här i alfabetisk ordning; har jag missat någon, så säg till (och jag beklagar att vissa personuppgifter saknas).
Jag undviker att ta ställning i frågor om andlig resning, ödmjukhet och ryggrad, även om jag kan ha åsikter. Sådana bedömningar är dock rätt subjektiva.
Vidare är dessa endast omnämnda. Det betyder inte att de vore intresserade eller nominerade; det är en helt annan process som vi får återkomma till.
  • Johan Candelin (f. 1946), teol.mag., direktor för World Evangelical Alliance Religious Liberty Commission. Kvinnoprästmotståndare; dessutom alltför gammal, alltför låg utbildning.
  • Sixten Ekstrand (f. 1960), teol.dr., stiftsdekan i Borgå. Lanserade Björkstrand i biskopsvalet 2006. I yngsta laget, saknar församlingserfarenhet.
  • Eila Helander (f. 1946), teol. mag., fil.dr., professor i Helsingfors. Ej prästvigd, men hinner ännu före nomineringstidens slut. Hustru till biskop Gustav; om hon skulle bli vald vore ingen flytt nödvändig. Alltför gammal, saknar församlingserfarenhet.
  • Karl af Hällström (f. 1967), teol.mag., kaplan i Borgå. Alltför ung, alltför låg utbildning, alltför extrema åsikter.
  • Robert Lemberg (f. 1956), teol.dr., khde i Pernå. Inga invändningar (har dock tackat nej).
  • Leif Nummela (f. på 1950-talet), teol.mag., chefredaktör. Ej prästvigd, men hinner ännu före nomineringstidens slut. Kvinnoprästmotståndare; dessutom alltför låg utbildning, alltför extrema åsikter.
  • Virva Nyback (f. 1953), teol.mag., själavårdslärare i Träskända. Alltför låg utbildning.
  • Henrik Perret (f. 1946), teol.mag., direktor för Suomen Teologinen Instituutti. Tvåa i biskopsvalet 2006. Kvinnoprästmotståndare; dessutom alltför gammal, alltför låg utbildning, alltför extrema åsikter.
  • Rolf Steffansson (f. 1964), teol.mag., direktör vid Finska Missionssällskapet. Alltför ung, alltför låg utbildning.
  • Tor-Erik Store (f. 1953), teol.mag., khde i Vasa. Alltför låg utbildning.
  • Bror Träskbacka (f. 1958), teol.lic., direktor på Kyrkans central för det svenska arbetet. Inga invändningar.
  • Björn Vikström (f. 1963), teol.dr., kaplan i Kimito, docent i Åbo. Son till ärkebiskop John och brorson till biskop Erik. I yngsta laget, saknar erfarenhet av ledarskap och administration.
  • Bo-Göran Åstrand (f. 1963), teol.lic., khde i Jakobstad. Trea i biskopsvalet 2006. I yngsta laget.
Jag har lagt till två enkäter här på bloggen, en där jag frågar vem som borde nomineras i biskopsvalet, och en där jag frågar vem som INTE borde nomineras - plus- och minusröster, så att säga. Man kan välja flera alternativ bland de personer som har nämnts ovan samt de som var uppställda i senaste val 2006, utom Gustav Björkstrand, förstås. Enkäterna ligger framme till slutet av februari, så vi får se hur det går. När kandidaterna är klara (någon gång i maj) skall jag ha motsvarande enkäter med de namnen, har jag tänkt.

Inga kommentarer: