Samhällsgärning att skriva ut sig?

En Facebook-vän skrev så här i sin statusrad:
NN hittade eroakirkosta saitten och gjorde en samhällsgärning enligt mannen..
Jag undrade vad hennes man menade, så jag kommenterade:
Jag visste inte att man kan skriva in sig i kyrkan också genom eroakirkosta...
Jag fick en komplimang:
Skulle alla präster ha samma åsikter och värderingar som du skulle jag ha funderat mera..
som jag besvarade med att ställa frågan direkt:
Tack för det!
Men förklara för mig hur det är en samhällsgärning att skriva ut sig ur kyrkan. Det är ett argument som jag inte har hört förr, tror jag... Skulle vara intressant att veta!
Nu kom förklaringen:
Jag tror att han menade att man i religionens namn har åstadkommit mera hemskheter i samhället än goda saker. Inte bara "vår" religion utan alla religioner!
Det lät redan mer bekant. Riktigt nöjd med svaret var jag ändå inte:
Aha. Men om man vill göra en samhällsgärning för att få bort alla hemskheter borde man se till att alla människor försvinner från samhället. Det är ju nämligen _människor_ som gör hemskheter, oberoende av om de gör det i religionens, nationens, den politiska ideologins eller sitt eget namn. Eller t.ex. frihetens namn, såsom vi har ett färskt exempel på Guantanamo. Hemskheterna gör inte i sig den åberopade ideologin ogiltig, och att kasta ut den för hemskheternas skull är att kasta ut barnet med badvattnet.
Men nåja. Du har fattat ditt beslut, och min mening är inte att kina. Lycka till!
Hon gör som hon gör, förstås. Och det är bra att vi har ett samhälle där detta är möjligt.
Se förresten också intervjun med Nils G. Holm i Kyrkpressen denna vecka (4/09). Och info om hur man skriver in sig i kyrkan finns på evl.fi/skrivindig.

Inga kommentarer: