Biskopsvalet i Slaget efter tolv 13.1.09

Inkommande tisdag, den 13 januari, deltar jag i en debatt i Slaget efter tolv på Radio Vega kl 12:10-12:35. Debatten puffas så här:
Ska Borgå stifts följande biskop vara konservativ?
Gustav Björkstrands tid som biskop slutar i höst. De gammaltroende som under Björkstrands tid har upplevt sig vara ute i kylan hoppas att nästa biskop skulle vara på deras sida. En hurudan biskop skulle Borgå stift må bäst av? I Slaget efter tolv möts Kyrkpressens chefredaktör Stig Kankkonen och prästen Karl af Hällström. Heidi Finnilä leder debatten.
Sändningen kan höras efteråt på YLE Arenan och ett litet klipp sänds i Aktuellt ca. kl. 17.45.
Uppdatering: Biskopsvalet togs också upp i dagens TV-Nytt kl 18:15 (9'28"-12'11").

4 kommentarer:

Anonym sa...

Stiftet skulle nog må bäst av att ha Perret som biskop.

Kalle af sa...

Det har jag svårt att tänka mig.

Anonym sa...

Svårt? Men inte omöjligt? ;) Värt att undersöka, prova! :)

Kalle af sa...

Min formulering var närmast artig. Också detta är artigt, eftersom jag inte motiverar (och inte tänker göra det) varför jag anser det vara omöjligt för Borgå stift att må annat än illa under en biskop som Henrik Perret.

I detta skede ska vi dessutom inte fastna i namn, utan diskutera principer. Namnens tid kommer på vårkanten då nomineringar kan ske.