Gustav Strömsholm in memoriam

Gustav "Joker" Strömsholm har avlidit. Han blev 62 år gammal. I augusti i fjol gjorde Gustav Strömsholm sin sista arbetsdag på Radio Vega Österbotten. [...]
Till sin utbildning var Gustav Strömsholm sociolog och präst. Han var politices magister och teologie doktor. Som präst jobbade han inte i någon församling men han förrättade regelbundet dop och vigslar när vänner och bekanta bad honom att göra det.
Gustav Strömsholms doktorsavhandling 1997 handlade om den kyrkliga debatten om homosexualitet. Han var också timlärare i sociologi vid Åbo Akademi. Han föreläste i över 30 säsonger, och det var något han gärna fortsatte med efter pensioneringen från Rundradion.
Joker var fotbollsentusiast i allmänhet och [Vasa] IFK-fantast i synnerhet. Han var A-tränare. [...]
Gustav Strömsholm sörjs närmast av hustrun och tre söner med familjer.

Detta rapporterar Vasabladet 8.4.08. Själv träffade jag Gustav Strömsholm i fjol i samband med ett seminarium i Vasa, där han och jag var ett par av föreläsarna. Då fick jag tag i hans ovannämnda doktorsavhandling, som jag sedan recenserade här på bloggen.
En fast och god röst har tystnat. Vila i frid!

2 kommentarer:

Greta sa...

Tack för att du skrev om min enda bror Gustav!
Hans sörjs också av syster med familj!
Greta Granbacka, Jakobstad

Kalle af sa...

Mitt deltagande i sorgen!