Frågespalten XXVII: Paulus, Jesus och homofobin

Det kom en fråga per e-post:
Jag uppskattar verkligen hbt-bibeln som Du har skrivit! Den hjälper mig med att brottas mot fanatiker.
Jag är själv homosexuell och kristen, och det känns inte som att Jesus skulle vara emot mig eller vara emot min relation med min pojkvän. Om Jesus kommer ner till oss igen så tror jag att Han kommer att upphöja våra rättigheter, och få slut på allt detta bigottiska fanatiska hat.
Just nu har jag en diskussion med en katolsk vän om homosexualitet, och han har kommit upp med en argument som jag tycker är rätt stark. Jag har tänkt på hans argument, men jag kan inte riktigt komma på ett svar, kanske så var Jesus emot homosexualitet efter allt (!?) ... Så jag undrar hur Du ser på saken:
Han säger ifall jag tycker att det "homofobiska" Paul skrev är mänskliga tankar och att han hade fel, så kan jag kasta bort hela bibeln eftersom Jesus sa i Johannes evangeliet 14:26 till sina apostlar att: "Men Hjälparen, den heliga anden som Fadern skall sända i mitt namn, han skall lära er allt och påminna er om allt som jag har sagt er." Han lägger till att han vet att Paul inte var med Jesus då han sa detta men att Paul också hade fått den Heliga Anden.
Jag läste det du skrev i Hbt-bibeln om Jesus (jag har läst allt i hbt-bibeln) och att Du tycker att argumentet om att Jesus skulle ha talat genom sina apostlar är långsökt. Men här står det faktisk att Jesus själv sa att den Helige Anden skall påminna de det Han hade sagt...
Plz help!
Jag svarade så här:
Tack för frågan!
Jag skriver i inlägget Jesus:
...den förandligande tanken att Jesus skulle ha talat genom sina apostlar så att det t.ex. Paulus säger ska tolkas som Jesu ord är något långsökt. Pauli texter var inspirerade av den heliga Anden i lika hög grad som den övriga Bibeln, men Paulus var inte Jesus.
I inledningsinlägget skriver jag:
Människor har skrivit varje ord, varje bokstav i Bibeln. Samtidigt är den skriven av Gud, eftersom Gud har inspirerat skribenterna [...]. Eftersom Bibeln är skriven av Gud, har den ett budskap också till dagens människor. Detta budskap måste dock granskas genom de mänskliga kläder som det har fått, då det uttalades i en speciell historisk situation. Det är budskapet, inte dess kulturella infattning, som är det väsentliga.
Likaså kan vi inte se på Bibeln som en samling verser som alla har samma vikt och värde. Varje enskilt bibelställe måste granskas utgående från Bibelns helhetsbudskap. I min bibeltolkning utgår jag från att Gud blev människa i Kristus för att visa oss sin kärlek och befria oss från ondskan. Detta förpliktar oss att (sträva efter att) leva ut Guds kärlek i vårt förhållande till vår medmänniska, såsom det Dubbla kärleksbudet (Luk 10:27) befaller oss.
Om vi ser på detta i ljuset från Joh 14:26, och den heliga Anden kommer i Jesu namn, betyder det ändå inte att det är Jesus själv som talar. D.h. Anden "lär" och "påminner", står det, inte att han "är" Jesus. Vilket inte betyder att inte Gud skulle vara med, utan bara att vi inte skall blanda ihop dessa två storheter.
Då kan vi konstatera att Paulus, inspirerad av d.h. Anden, uttolkar det kristna budskapet för sin tid. Denna tolkning är värdefull, men bör ställas i relation till sin tid. Vilket är budskapet, vilka är "kläderna"?
Blev det klarare? Eller lyckades jag bara röra ihop det för dig? Återkom i så fall!
Han återkom:
Så du tror inte att Paul bara förmedlade det Jesus tyckte om homosexualitet, utan att han bara skrev ner det han tyckte själv? Hur skall man då veta hur man skall tolka Paul? Jag vet väldigt lite om Paul och förstår inte riktigt varför man kallar honom en apostel när han inte var en av de 12 lärjungarna. Mötte han verkligen Jesus och i så fall under hur lång tid var han med Honom? Hur kommer det sig att just han skrev den största delen (!?) av det nya testamentet, eller mest av alla apostlar? Varför var han homofobisk, är det för att han gick emot den romerska och grekiska kulturen?
Paulus kallas "den trettonde aposteln" för att han träffade Jesus efter uppståndelsen på vägen till Damaskus (Apg 9). Ordet "apostel" betyder helt enkelt "sändebud", så vem som helst som bär ut budskapet om och från Jesus kan i den meningen kallas apostel. Detta var också den ursprungliga användningen av ordet inom urkyrkan, men snart började det beteckna de Tolv. Paulus försvarar sin rätt att kallas apostel i 1Kor 9.
Orsaken till att just hans brev har blivit så betydelsefulla är väl närmast att han skrev till oss hedningar (alltså icke-judar). Eftersom den judiska delen av kyrkan till stor del utplånades och skingrades efter de judiska krigen år 60 och 135, minskade den i betydelse, medan den hedniska delen blev viktigare. Åtminstone för oss hedningar. Därmed var "hedningarnas apostel" - Paulus - också av stor vikt, och fick mycket plats i det som kom att kallas Nya testamentet.
Så om Pauli homofobi. I inlägget "Mjuka" och "man-liggare" skriver jag så här:
Paulus kommer på några ställen i sina brev (t.ex. 1Kor 6:9f, 1Tim 1:9f) med vad man kunde kalla kataloger över laster eller lastlistor. Dessa listor verkar dock vara rätt allmänna till sitt innehåll; de handlar inte till alla delar specifikt om den situation i urkyrkan som Paulus talar om i sammanhanget. En slutsats som man kan dra av detta är att han har använt sig av lastlistor som kommer från den tradition där han växte upp, alltså fariseisk judendom.
Jag anser alltså å ena sidan att Paulus ärvde sin inställning till olika beteendemönster av sina lärare fariseerna, och å andra sidan att han i sina kataloger använder tekniska termer vilkas innebörd vi idag inte kan vara helt säkra på. Därför ska vi vara försiktiga att dra alltför långt gående slutsatser från de några ord som kan tolkas homofobt.

Inga kommentarer: