Frågespalten XXXVII: Kains och Abels småsyskon

En klasskamrat från folkskolan och lågstadiet tycks ha stannat i detsamma och blivit klasslärare. ;-)
Hon skrev till mig:
Skulle behöva din experthjälp i en fråga som en av mina elever ställde mig under religionstimmen. Han frågade hur det är möjligt att Eva och Adam fick två söner (varav dessutom en blev dödad av den andra) men ändå fortsatte mänskligheten.. Hur tycker du jag skall besvara hans fråga. Pojken går på fyran (11 år) och är en intelligent och ifrågasättande elev. Jag blev helt ställd och började svamla osammanhängande!
Jag svarade så här:
Enligt Första Moseboken fick Adam och Eva flera barn efter att Kain hade tagit Abel av daga. Den första av dem var sonen Set. Sen står det: "Efter Sets födelse levde Adam 800 år och fick söner och döttrar. Adams hela livstid blev 930 år, sedan dog han." (1Mos 5:4-5)
De var krutgubbar på den tiden!! :-) Och uttryckligen gubbar; Evas vidare öden står det inget om...
Hur bokstavligt man ska ta åldrarna är ju en sak för sig. Men Kain och Abel var alltså sina föräldrars första barn, men ingalunda de enda.
Hoppas detta är till hjälp!
Hon var nöjd med svaret:
Tack så hemskt mycket. Det här förklarar ju allting! Skall framföra det åt min elev.
Och det var ju trevligt.

Inga kommentarer: