I Borgå diskuterar vi som bäst om två av våra byskolor skall dras in eller inte - och fler motsvarande förslag följer, var så säkra. Jag bloggade nyligen om detta. Vid Åbo Akademi i Vasa disputerade Gunilla Karlberg-Granlund (bilden) för pedagogie doktorsgraden 30.1.09 med avhandlingen Att förstå det stora i det lilla – byskolan som pedagogik, kultur och struktur. I pressmeddelandet om disputationen framkommer bl.a. följande:
Hmm... Intressant... Borde också vi i Borgå kolla vad Karlberg-Granlund har att komma med, kanske?
Den lilla byskolan har blivit ett sparobjekt, inte bara i Finland utan även på andra håll i västvärlden. Debatterna är livliga då skolor är indragningshotade. I doktorsavhandlingen klarläggs varför lokalsamhället försvarar de små skolornas fortsatta existens trots att skolorna sägs vara sämre skolor och varför lärare fortsätter arbeta i små indragningshotade byskolor trots osäkerheten. [...]"... byskolan innebär pedagogisk kvalitet för den enskilda eleven och livskvalitet i lokalsamhället ... det verkar finnas en inbyggd konflikt i utbildningsplaneringens föresatser att samtidigt uppnå både jämlikhet, kostnadseffektivitet och kvalitet ..."
I doktorsavhandlingen framkommer att byskolan innebär pedagogisk kvalitet för den enskilda eleven och livskvalitet i lokalsamhället. Byskolan har en dubbel funktion, både en pedagogisk och en kulturell, vilken behöver utvärderas i ett samhälleligt helhetsperspektiv. Analysen visar därtill att det verkar finnas en inbyggd konflikt i utbildningsplaneringens föresatser att samtidigt uppnå både jämlikhet, kostnadseffektivitet och kvalitet. Resultaten indikerar att strukturella förändringar behöver analyseras med avseende på hur de påverkar skolkulturen och lärarnas möjligheter att uppnå de mål de anser viktiga i relation till sina elever, samt med avseende på hur förändringarna påverkar elevernas möjligheter till helhetsutveckling och meningsfullt lärande.
Hmm... Intressant... Borde också vi i Borgå kolla vad Karlberg-Granlund har att komma med, kanske?
2 kommentarer:
Karlberg-Granlund deltog i byskoleseminariet i Isnäs för ett par år sedan. Inbjudan skickades till alla skolor också i Borgå. Bara ett fåtal lärare dök upp. Betyder det här kanske att lärarna också är trötta och frustrerade på den ständigt pågående diskussionen om vara eller icke vara? Borgå, såsom alla kommuner, borde självklart kolla vad hon har att komma med. Kostnadseffektivitet kan inte vara en norm. Det måste få kosta mera att bo och leva på landsbygden. Annars är hela glesbygden hotad.
Mia
Här finns hela avhandlingen:
https://oa.doria.fi/bitstream/handle/10024/43691/KarlbergGunilla.pdf?sequence=4
Skicka en kommentar