Om Silfverbergs predikan

Jag har tidigare nämnt här på bloggen om hur pastor Peter Silfverberg i Karleby har blivit anmäld till domkapitlet för en predikan som han höll. Jag har fått tag i denna predikan. Jag ska inte publicera den här i sin helhet, eftersom den är ganska lång, men valda delar vill jag visa på.
Silfverberg rubricerar sin predikan ”I stormens öga”. Efter en inledning om hur Gud kan använda bildliga stormar för att skaka om oss och kalla oss till sig, fortsätter Silfverberg:
Nu skall jag inte tala om stormar i vitt perspektiv utan om stormar på det personliga planet, om stormar i ditt och mitt liv. Vi tänker på Petrus, till vilken Jesus sade:” kom” Då började Petrus gå på vattnet mot Jesus. Det gick bra i början, men sedan började Petrus se ner på vattnet, på de fysikaliska omständigheterna… och då började han sjunka. Men Petrus sade: ”Hjälp mig” och då kom Jesus och drog upp honom.
Ibland kan vi uppleva ”bottennapp” i våra liv. Man kan sjunka riktigt djupt ned. Man är mitt i stormen. Jag skulle vilja ge två förklaringar till dessa stormar:
1.Gud vill säga åt oss: Vänd om!
2.Gud vill säga åt oss: Lita på Mig!
När det gäller den första punkten, vill Gud genom bottennappet fråga: Hur är det med prioriteringarna i ditt liv? Lever du ett sunt och konstruktivt liv? ” Och som man sjunger i en födelsedagsång: ” Är ditt liv fyllt med mening och motiv?”. Är du i ett ekorrhjul där du ställer olika krav på dig själv och strävar efter att göra en massa saker - och plötsligt har Gud inte längre någon plats i ditt liv.

Jag skall läsa ett ganska svårt Bibelställe för er. Jag tycker i allmänhet inte om att läsa syndaregister. Men det här är, kan man säga, ett dylikt syndaregister. Det är också ganska aktuellt i dagens läge:
9 Vet ni inte att inga orättfärdiga skall få ärva Guds rike? Bedra inte er själva! Varken otuktiga eller avgudadyrkare, varken äktenskapsbrytare eller de som utövar homosexualitet eller de som låter sig utnyttjas för sådant, 10 varken tjuvar eller giriga, varken drinkare, förtalare eller utsugare skall ärva Guds rike.1 Kor 6: 9-10(läste enligt Folkbibeln, men satte hit Bibeln år 2000:s version som jämförelse:
Har ni glömt att ingen orättfärdig skall få ärva Guds rike? Låt inte bedra er. Inga otuktiga eller avgudadyrkare eller horkarlar eller män som ligger med andra män, inga som är tjuvaktiga eller själviska, inga drinkare, ovettiga och utsugare - ingen sådan får ärva Guds rike.)
Hur skall vi idag förhålla oss till denna text? Skall vi tänka att det här är något som gällde då men inte mera, som gällde Pauli tid men inte mera. Det som blivit aktuellt just nu genom införandet av könsneutrala äktenskap i Sverige, är frågan om homosexualitet. Är det något som gällde då, men inte gäller mera eftersom vi vet mera nu?. Här måste vi vara väldigt skärpta. Vi får inte vara flummiga, utan låta Guds ord som en laser granska våra liv. Vi skall ställa oss frågan vad som leder till liv och hälsa, och vad som leder till ohälsa och död? Här gäller en viktig tolkningsregel. Man skall låta bibelordet tolka våra positiva och negativa erfarenheter och inte tvärtom. Här har man många gånger trampat i klaveret. T.o.m. stora teologer har trampat i klaveret. Ofta har våra positiva och negativa erfarenheter fått styra vår förståelse av Bibeln. Som ett exempel kan man ta Luthers förhållning gentemot judarna. När Luther gjort sina reformatoriska upptäcker var han fast förvissad om att evangeliet först skulle predikas åt judarna. Men då judarna inte var mottagliga för evangeliet, ändrades Luthers inställning. Han fick en väldigt negativ inställning som bland annat tog sig i uttryck i hans bok ”Judarna och deras lögner”. Man kan säga att denna bok har varit en av källorna till antisemitismen. Egentligen tror jag det var det fråga om att Guds tidtabell för judarna inte ännu var inne. En gång skall den dag komma då judarna som folk kommer att vända sig till kristendomen. Det finns många likadana exempel på saker som går i uppfyllelse när det är så dags. Ibland kan positiva erfarenheter styra vår tolkning av Bibeln. Som ett exempel kan man ta en person som upplevt en stark omvändelse. Hon läser in i bibelställen att andra borde uppleva på samma sätt. Men vi ska låta Bibeln styra våra positiva och negativa erfarenheter och inte tvärtom!

Är det som Paulus skrev något som gäller nu, eller är det föråldrat? Paulus uttalar sig väldigt starkt här. Han räknar upp den här listan och säger att ingen av dem skall ärva Guds rike. Det är en ganska absurd tanke att under Pauli tid skulle avgudadyrkare, äktenskapsbrytare eller de som utövar homosexualitet eller de som låter sig utnyttjas för sådant, eller tjuvar inte ha kommit in i Guds rike, men idag skulle de komma in i Gudsrike - för att vi vet bättre.

Det andra alternativet är att fråga sig om Paulus ljög eller talade sanning? Om vissa Bibelställen kan vi ha olika åsikter t.ex. när det gäller framtiden. Om vissa saker vet vi inte allting. Men här är det inte fråga om perifera saker utan här är det fråga om frälsningen. Här kan vi inte ha olika åsikter. Här kan vi inte ha det på det sättet att du tycker såhär och jag sådär. För det är fråga om frälsningen. Det finns bara en sanning gällande den här frågan. När det gäller samkönade förhållanden, tänker jag på föreläsningar som Erik Ewalds hade för oss på teologiska fakulteten. Han berättade hur han arbetade för män och kvinnor som av olika orsaker tappat sin identitet som man och kvinna. Han jobbade för att bygga upp identiteten bland dessa, från det destruktiva till det konstruktiva. Jag fick också teoretisk undervisning av goda vänner som arbetar bland människor med problem inom sexuallivet. De har använt sig av liknande metoder som Ewalds. Men för mig blev det ganska mycket teori tills jag mötte en kvinna, som levt i ett lesbiskt förhållande i 20 år. Hon är inte härifrån. Hon berättade om hur hon blivit fri och hon hade väldigt starka åsikter om det här. Hon sade att det livsmönster hon levde i, leder till döden. Det var ett destruktivt livsmönster. Hon uppmanade mig att våga tala om det här. Hon sade att hon gärna kommer hit till Karleby och tala. Hon berättade om hur hon känt en otroligt stark kärlek till den kvinna hon levde ihop med. Det var frågan om verkliga känslor. Det var inte bara sexuell dragningskraft utan kärlek. Men hon var ändå totalt vilseledd. Hon sade att hon väldigt gärna vill hjälpa personer att hitta sin kvinnliga identitet. Hon hade själv varit prototypen av ett ”hopplöst fall”. Hon hade t ex haft en maskulin röst, men så hittade hon Jesus och han gjorde henne fri.

Denna fråga är bara en liten del av det hela. Det finns många andra saker på listan som är aktuella i dagens läge.
Det som Jesus säger om djävulen, är ganska viktigt i detta sammanhang. Jesus säger: ”Han har varit en mördare från början och har aldrig stått på sanningens sida, eftersom sanningen inte finns i honom. När han talar lögn, talar han av sitt eget, ty han är lö[g]nare, ja, lögnens fader” Och han ljuger mycket skickligt. När det gäller våra positiva och negativa känslor, är han framme och förvillar oss. Därför är det viktigt att vi låter Bibelns ord styra vår uppfattning om vad som är rätt och fel, inte våra känslor.
Så fortsätter Silfverberg med att tala om hur viktigt det är att erkänna sina felsteg och villkorslöst kapitulera inför Gud.
Själva poängen i predikan är ju bra. Vi bör ärligt och sakligt granska våra liv för att se var som är snett, så att vi med Guds hjälp kan rätta till det. Det exempel som predikanten koncentrerar sig mest på (ungefär halva predikan, trots att han i en intervju kallar det för en ”detalj”) är dock ett klavertramp.
Avgudadyrkare i bokstavlig mening finns inte just i vårt land, såsom det fanns i Pauli omgivning. Man kan tolka om begreppet avgudadyrkan – och bör kanske göra det – till att beteckna all livsföring som inte räknar med Gud, men det är inte det som Paulus avser.
Likaså är det ett misstag att tro att de grekiska ord som översätts med hänvisningarna till homosexualitet automatiskt skulle betyda det som vi avser med det begreppet. Jag har granskat detta på Hbt-bibeln.
Silfverberg konstaterar visserligen att ”många andra saker på listan [...] är aktuella i dagens läge”, men jag tycker ändå att det är intressant att han och andra predikanter koncentrerar sig så hårt på homosexualiteten och helt sveper förbi bl.a. superiet, som är ett stort problem också idag, och utsugande, själviskhet och stöld, som har förorsakat den globala ekonomiska kris som vi nu befinner oss i. Varför? Är det så att de problemen kommer för nära dem själva? Det är väl så att det är enklast att skapa sig en fiendebild, om än en nidbild, och så attackera den med indignationens djupa brösttoner. Ett sådant beteende är dock oärligt och destruktivt.
Och varför läsa ett syndaregister efter påståendet: ”Jag tycker i allmänhet inte om att läsa syndaregister”? Låt då bli, vet jag!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag funderar ibland på Thomas Mertons bild av Gud som "mercy within mercy within mercy." Varför är det så populärt att åredika ett kristligt leverne som handlar om strikta regler och hälsosam livsstil (some till exempel inte slutar med att man korsfästs i sina bästa år?) och så impopulärt att tala om självutgivande kärlek och ett radikalt nytt förhållningssätt till livet och medmänniskorna.
Vi borde gräva mindre i egna och andras inre och föda de hungriga lite mer, tror jag...

Göran Koch-Swahne sa...

Slarvigt kan väl detta sammanfattas.

Anti-semitismen började inte med Luther och reformationen, som man kan tro av pastorns omedvetna ersättnings-teologi...

Den första beskrivna progromen var i Alexandria på 300-talet före Kristus. Den alexandrinska (ny-platonismen!) anti-semitismen kom från Bysantion (Improperierna!) med Korstågen.

Kultur, kultur, kultur.
Politik, politik, politik.
Slarv, slarv, slarv.

Anonym sa...

Kärlek är ju inte någon lögn! Synden kommer inte i bilden bara för att man är i ett äktenskap utan därför att man har ingått ett äktenskap och därmed LOVAT den andra att gå med. Dessutom är det inte fråga om känslor utan vilja. Äktenskapet kan iofs ha olika gränser. Utövad hetero- eller homosexualitet är inte att bryta med sin nästa, om inte lögnen kommer in, oäkta vilja att möta den andra, själviskt utnyttjande.