Homodebatt i predikan

På diskussionsforumet Suomi24 hittade jag följande inlägg daterat 3.2.09 (och tack för tipset!):
Kuuntelin su [1.2.09] klo 12 radio 967:n kautta ruots. jumalanpalvelusta jossa pastori Peter Silfverberg saarnasi. Saarna oli erittäin loukkaava ja karkea. Se käsitteli homoseksuaalisuutta. Pastori Silverberg sanoi että se on pelastuskysymys miten me suhtaudumme homoihin. Tällaista en ole löytänyt raamatusta. Kyllä kristitty homoseksuaali joka elää parisuhteessa myös voi pelastua. Pastori Silfverbergin kannattaisi lukea ev.lut. kirkkomme tunnustuskirjoja ja katekismusta. Sieltä löytyy kohta jossa sanotaan että kirkon todelliseen ykseyteen riittää yksimielisyys evankeliumin opista ja sakramenttien toimittamisesta. (Eli oikea evankeliumin oppi ja oikea kasteoppi oikea ehtoollisoppi). Pastori Peter Silfverberg opettaa ratkaisukristillisyyttä. Se ei ole puhdasta luterilaista oppia. Se on harhaoppia. Millä oikeudella Silfverberg tuomitsee kaikki homot helvettiin niinkuin hän teki sunnuntaina. Erittäin loukkaava puhe. Kirkossa oli ilmeisesti myös rippikoululapsia. Miksi heidän pitää kuulla tällaista. Enemmän suvaitsevaisuutta. Eettisissä ja moraalisissa kysymyksissä voimme olla eri mieltä eivät ne ole pelastuskysymyksiä. Olisi anteeksipyynnön paikka tälle arvoisalle pastorille.
I korthet: Pastor Peter Silfverberg i Karleby svenska församling har 1.2.09 predikat mot homosexualiteten i en gudstjänst som också sändes i lokalradion. Han hävdade att vår inställning till homosexualiteten är en frälsningsfråga. Skribenten hävdar att detta är emot katekesen och bekännelseskrifterna, och därmed oluthersk irrlära, för i etiska och moraliska frågor kan vi vara av olika åsikt. Kommentatorerna är också av mycket olika åsikt...
Intressant i sammanhanget är enligt min mening följande: När jag i mars 2007 blev frikänd av domkapitlet för mina hbt-åsikter, fick jag en liten knäpp för att jag tog upp frågan i en predikan. Biskop Gustav Björkstrand sade i sitt pressmeddelande:
"Präster kan naturligtvis delta i den pågående debatten, men det sker lämpligast i sammanhang, där argumenten för olika ståndpunkter kan prövas mot varandra, t.ex. i tidningspressen. Predikan innebär en envägskommunikation, där en dialog inte kan uppstå. Ur kyrkans synvinkel är det viktigt att predikstolen inte används i propagandistiskt syfte, vare sig för eller emot välsignelse av partnerskap."
Och detta har jag hållit mig till. Skall detta då inte gälla också kollega Silfverberg?

11 kommentarer:

Anonym sa...

Men vet du inte Kalle att andra regler gäller här i Bibelbältet? Här får man predika vad som helst verkar det som. För några år sen, innan partnerskapslagen, så bad ju prästen om att detta inte skulle gå igenom. På julottan, då också i Karleby kyrka. Mamma/svärmor/mommo som satt i kyrkbänken var mycket sårad. Vi kontaktade dåvarande biskopen, men en mera ryggradslös diskussionspartner träffar man sällan.

Kalle af sa...

Den nuvarande torde vara annorlunda...
Men poängen är ju just att det inte borde få finnas en regel för bibelbältet och en för andra.

Göran Koch-Swahne sa...

Herrarna kanske inte har hängt med i svängarna? Att det är en ny regim i Washinton, menar jag...

Förut var det alltid One for THEM!

Men nu ;=)

Anonym sa...

Silfverberg höll sig till Guds ord som han har lovat i prästvigningen, det var alltså inte hans egna åsikter utan Guds. Om någon talar skall han tala i enlighet med Guds ord. 1 Petr 4:11

Matias

Kalle af sa...

"Låt Gud förhärligas i allt detta genom Jesus Kristus." 1Pet 4:11

Gud förhärligas inte genom att vi fördömer andra för vad de är, handlar kärlekslöst och okristligt - och dessutom emot de direktiv som vår förman biskopen har kommit med. Att teologin i predikan dessutom verkar ha varit osund ("vår inställning till homosexualiteten är en frälsningsfråga", minsann! Vilken goja!) gör inte saken bättre.

Skam över sådant.

Anonym sa...

Gud förhärligas sannerligen inte genom att man förkastar Guds ord.
Förkastar man Guds ord förkastar vi Jesus själv.

Jesus svarade: "Om någon älskar mig, håller han fast vid mitt ord, och min Fader skall älska honom, och vi skall komma till honom och ta vår boning hos honom. Joh 14:23

Det är den grövsta form av kärlekslöshet att invagga människorna i falsk säkerhet och säga:
-Frid frid och ingen fara, inte behöver vi ta Paulus på orden han var ju barn av sin tid.

Kom ihåg att det har evighetsvärde!

Matias

Kalle af sa...

"Förkastar man Guds ord förkastar vi Jesus själv."

Helt riktigt, eftersom det är Jesus, inte Bibeln, som är Guds Ord. Joh 1:1.

Honom, inte Bibeln, skall vi tillbe. Detta har verkligen evighetsvärde: bokstavstroende är avgudadyrkare!

Kalle af sa...

Jag har länge haft den policyn här på bloggen, att osakliga och anonyma kommentarer raderas. Jag vill veta vem jag diskuterar med. Om dina åsikter inte tål att du sätter ditt namn under, är de kanske inte så goda. Om du inte vågar sätta ditt namn under dina åsikter, är du feg. I ingetdera fallet har jag någon orsak att respektera dig eller att publicera dina åsikter på MIN blogg. Starta du en egen!

Anonym sa...

Jesus svarade: "Om någon älskar mig, håller han fast vid mitt ord.

Jesu ord finner vi i Bibeln. Han hänvisade själv till GT flera gånger och sa att de vittnade om honom, alltså GT är Guds ord!!!

Jesus sa bl.a detta till sina lärjungar:

Men när han kommer, sanningens Ande, då skall han föra er in i hela sanningen. Ty han skall inte tala av sig själv, utan allt det han hör skall han tala, och han skall förkunna för er vad som kommer att ske. Joh 16:13

Tror du att Jesus tog miste när han sade detta till apostlarna?

Jesus visste nog vilka han hade utvalt, vanliga människor med brister i livet, men läran som de kom med efter pingsten var Jesu egen lära. Märk att det stod hela sanningen och inte halva sanningen. Alltså är NT Guds ord!!!
Läs innantill!!!

Matias

Kalle af sa...

På ett annat forum fick jag frågan om jag tror ”på att bibeln är Guds inspirerade, alltigenom tillförlitliga ord? Borde göra det i egenskap av präst.”

Jag svarade: ”Bibeln är inspirerad och "alltigenom tillförlitlig" i det som den säger. Problemet är att den ofta används till att ”bevisa” sådant som den inte säger. Skapelseberättelserna används för att bevisa kreationism, vissa gammaltestamentliga passager används för att underbygga sionism – och många kulturellt tidsbundna avsnitt används för att motivera de mest avskyvärda förtryck av andra människor, som slaveri, manlig överhöghet, barnaga och homofobi.
Men det är inte kosmologi, politik eller ekonomi som är Bibelns budskap, utan frälsningen genom Jesus Kristus. "Kristus och hans kärlek till oss är nyckeln till bibelordet," som Katekesen 40 uttrycker det. Som präst uttrycker jag detta enligt bästa förmåga genom predikan och undervisning.”

Jag vet att detta inte är ett direkt svar på det du skriver, Matias, men kanske det duger ändå. Vi är ju inte ute efter att omvända varann, utan efter en ärlig debatt – inte sant?

Och det är bra att du använder ditt namn. Plus i boken!
Inte för att jag ändå vet vem du är, förstås... :-)

Kalle af sa...

Karin Hakalax citerar detta inlägg på sin blogg under rubriken Det är skillnad på folk. Jesus och frälsning är bara för heterofila! En häftig debatt bröt ut. Men vad väntar man sig på den bloggportalen...