Valrumba: Ingå

Nu börjar valrumban som jag skrev om i november. Lite har situationen ändrat från vad jag då påstod: domprostvalet i Borgå blir först 9-10 mars. Men i övrigt stämmer mina uppgifter; Ingå församling hade kyrkoherdeval i söndags, och nästa veckas måndag blir det kyrkomötes- och stiftsfullmäktigeval.
Kyrkoherdevalet i Ingå fick följande resultat: Monica Heikel-Nyberg 165 röster och Torsten Sandell 451 röster. Hjärtliga lyckönskningar till segraren! Han torde tillträda sin tjänst senare i vår, antagligen från början av april.
En liten smula överraskad är jag ändå av dessa siffror. Resultatet är ju helt klart, och det finns inget att anmärka om den saken. Men Ingå församling är inte stor, och röstningsaktiviteten uppgick till drygt 18 %, vilket är väldigt högt i ett kyrkligt val. Visserligen är just kyrkoherdeval ofta de som intresserar mest, men så många som drygt 600 medlemmar är knappast alltför aktiva i församlingen. Däremot nog i kommunen, och jag misstänker att det är där som överraskningsmomentet står att finna.
Ingå kommun, och därmed också församlingen, står inför stora förändringar under de närmaste åren. Frågan är om man vill fusioneras västerut åt Raseborgshållet, norrut mot Lojo, österut med Sjundeå eller förbli självständigt (söderut ligger närmaste granne i Estland, så en fusion åt det hållet vore knappast aktuell). Heikel-Nyberg har som t.f. kyrkoherde varit tvungen att ta ställning i frågan om hur församlingen kommer att bete sig, och därmed antagligen trampat på en del aktivas tår. Detta, menar jag, har nog legat henne i fatet. Många finnar väntar sig säkert att Sandell (vars bror dessutom är aktiv i Lojo) skall arbeta för en fusion norrut, och har kanske av den orsaken röstat på honom.
Detta är spekulationer från min sida. Det är ingalunda heller ett försök att nedvärdera Sandells seger i valet - vad hans väljare än har haft för förväntningar, bör han naturligtvis handla efter sin egen övertygelse om vad som är bäst för församlingen. Spekulationerna är bara ett försök att bearbeta den förvåning som jag drabbades av när jag såg valresultatet.
Jag önskar båda mina ovannämnda vänner, kolleger och studiekamrater välsignelse i deras fortsatta värv för Guds rike!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Å yrkets vägnar är det knappast passande att du uttalar dig om vem som Ingåborna skall välja till präst, men nog ser jag det som märkligt att västnylänningar, vilka jag uppfattar som rätt så profana och lutheranskt vardagskristna, väljer en person som går på Nokia Missio-ledaren Markku Koivistos stormöten. Min mission i sammanhanget, som ännu profanare än Ingåborna i gemen, är att referera till en kvinna som intervjuades i radio Vega med anledning av prästvalet och som motiverade sitt val på följande sätt: "En mansröst hörs bättre än en kvinnoröst". Hon refererade till akustiken i kyrkan och kyrkobesökarnas på grund av ålder nedsatta hörsel. Också ett sätt att resonera!

Kalle af sa...

Också ett sätt, ja. :-)

Men det är som du säger inte lämpligt att jag tar ställning till kyrkoherdevalet i en annan församling, annat än på det allmänna plan som jag nu har gjort.