Valrumba: Kyrkomötet del 1

Valrumban fortsätter. För en vecka sedan skrev jag om kyrkoherdevalet i Ingå; idag har valen av medlemmar i kyrkomötet och stiftsfullmäktigena gått av stapeln.
Från Borgå stift väljer vi fyra lekmän och två präster att representera oss i kyrkomötet. Stiftsfullmäktige består i Borgå av fjorton lekmän och sju präster; en av lekmännen representerar Åland. Båda dessa organ väljs på fyra år, alltså för perioden 1.4.08-31.3.12.
Vi präster samlades prosterivis kl 13 idag för att välja våra representanter - lekmännen höll sitt val nu på kvällskvisten. Röstsedlarna förseglades i kuvert och skickades till domkapitlet, där valnämnden samlas på torsdag. Jag har alltså orsak att återkomma då. Jag bara hoppas att posten inte sviker den här gången ...
Det var ingen särskilt lätt uppgift att hitta en lämplig kandidat att rösta på. I kyrkomötesvalet gick det någorlunda, men stiftsfullmäktigevalet var besvärligt för mig. Det fanns fyra listor: en konservativ, som naturligtvis var otänkbar, en österbottnisk med något stockkonservativt namn med bland goda kandidater, den lista som jag blev bortmanövrerad från, och så en åländsk lista. Det blev till slut en kandidat från den sistnämnda som fick min röst. Jag övervägde att rösta blankt, men det hade ju gynnat konserverna, så det gick inte heller.
En positiv aspekt i valet var deltagarprocenten. Av domprosteriets 37 röstberättigade präster var 13 på plats och 19 hade röstat på förhand. 32 präster avgav alltså sin röst, så valdeltagandet uppgick till 86,5%. Inte illa, särskilt i ett kyrkligt val!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ni i Finland har ett betydligt bättre system med kyrkliga listor i stället för de partipolitiska som Sverige. Jag skulle dock föredra rena personval utan några listor alls.

Sedan så är det rligt att ni har kvar prästvalen, även om denna form säkert kan ha sina sidor.

Det är roligt att genopm dig kunna följa det kyrkliga livet i den östra rikshalvan även om jag ofta står för en betydligt mera konservativ teologi (men i Sverige skulle du knappast anses liberal).

Kalle af sa...

Olika valsystem har sina fördelar och sina nackdelar.

Jag har sagt det förr: den svenska skalan är i sin helhet ett steg vänsterut från den finländska. Så liberala som de liberalaste svenskarna finns inte i Finland, medan så konserativa som de konservativaste finländarna inte finns i Sverige.
Här hos oss är jag moderat liberal; i Sverige vore jag säkert moderat konservativ.

Anonym sa...

Jag var med och röstade på lekmän till stiftet och kyrkomötet igår. Jag fick rösta för gemensamma fullmäktiges del och min suppleant röstade för församlingen. Vi har bara en suppleant efter ett misstag vid församlingsvalet. Så nu kom det en röst för lite från Solf. Torde inte inverka...Hoppas att rösterna kommer lyckligt fram med posten.

Kalle af sa...

Det blir emellanåt intressanta scenarier med detta valsystem. Och med alla andra också, antar jag.