Samkönade äktenskap och polygami

Den rikssvenska kollegan Karin Långström Vinge, aktiv också på Predikantbloggen, skriver ett inlägg på sin egen blogg, i vilket hon tar upp argumentationen om att samkönade äktenskap leder till att också polygami måste godkännas. Hon skriver bl.a.:
Men jag hoppas att den här slippery slope-argumentationen snart ska vara till ända. Det finns fem kriterier för äktenskap: kön, ålder, släktskap, antal och art. Bara för att ett av dem ändras innebär det inte automatiskt att de andra ändras. Det är en skräckpropaganda som vill leda tankarna till både det ena och det andra. Låt oss jämföra med upphävandet av apartheidsystemet: att människor av olika ras fick gifta sig innebar inte att de också fick gifta sig med djur eller flera.
Diskutera det som diskuteras. Är det svårt att hitta på nya argument är det förstås lätt att låta frågan glida över till annat. Men särskilt ärligt är det sannerligen inte.
Väl rutet. Tack!

1 kommentar:

Andreas Holmberg sa...

Ja, nog röt Karin allt. Men en sak är att sluttande slänt-argument inte alltid är giltiga. En annan sak är OM det bärande argumentet för en viss förändring visar sej fullt tillämpbart också på en massa andra ännu större förändringar, DÅ är sluttande-slänt-argumentet högst giltigt.

Och jag anser inte att Karin - eller du - lyckats visa på vad sätt de nutida argumenten om Guds principiella bejakelse av även de sexuella uttrycken för vuxen, frivillig och trofast kärlek inte likaväl skulle vara tillämpbar på t.ex. polygama relationer eller incestuösa relationer mellan vuxna syskon eller föräldrar och vuxna barn (jfr 1 Kor. 5).

Det är för all del bra att du och Karin vill fortsätta det "trångsynta" och "dömande" moraliserandet i vissa fall (jfr Lars Stjernkvists statement att "kärlek är någonting mellan två personer"), men på vilka grunder gör ni det egentligen? När ni (även du?) tydligen även ger bisexuella ungdomar beskedet att de lika gärna kan bilda familj med någon av samma kön som med en av motsatt. Trots Jesusorden i Matteus 19, som visserligen skulle kunna uppfattas som en öppning för pastorala undantag men absolut inte som ett slopande av hela heteronormen! Den som kan ta emot detta - undervisningen om äktenskapet - ska ju ta emot det.