Grotesco: Det är bögarnas fel


Tack för tipset, Sasha!

1 kommentar:

Kalle af sa...

Texten, som jag uppfattade den:

Över hela denna jord
Sker katastrofer, terror, mord.
Men vi som går med Jesus har ändå ryggen fri,
För roten till all världen ondska är inte vi.

Nej, det är bögarnas fel,
Bögarnas fel.
I Bibeln står det skrivet: det är bögarnas fel.
Jag vet inte vilken rad och vers, kapitel eller del,
Men nånstans här i står det: det är bögarnas fel.

Kriget i Afghanistan? Bögarnas fel!
Diktaturen i Iran? Bögarnas fel!
Och jordskalv, översvämningar och allt annat hemskt?
Att Vin och sprit och Saab och Volvo inte ens är svenskt?

Ja, det är bögarnas fel,
Bögarnas fel.
Världen står i brand och det är bögarnas fel.
Min son med jaktgeväret fyra mänskor sköt ihjäl,
Och nånstans kan jag känna: det var bögarnas fel!

Skilsmässor och alkoholism - bögarnas fel!
Lapplisor och ateism - bögarnas fel!
Att unga nuförtiden aldrig lär sig veta hut,
Att schlagerfestivalen numer aldrig vill ta slut -

Ja, det är bögarnas fel,
Bögarnas fel.
Allt är upp och ner och det är bögarnas fel!
Min uppväxt gjort att jag nog aldrig kan bli psykiskt hel,
Men min familj är enig: det är bögarnas fel!

Galen fundamentalism - bögarnas fel!
Varje världshistorisk kris - bögarnas fel!
På religiösa grunder vi krigar, dödar, slåss,
Men skulden till att det är så, den faller ej på oss!

Nej, det är bögarnas fel,
Bögarnas fel.
Därom kan vi enas: det är bögarnas fel!
Man tror att det är Satan själv som spelar oss sitt spel,
Men även han går fri, för allt är bögarnas fel.

Ja, det är bögarnas fel,
Bögarnas fel.
Allting som är fel, ja, det är bögarnas fel!
Jag suttit framför datorn så min nacke blivit stel.
Det råder inget tvivel, det är bögarnas fel!
Bögarnas fel!