Ut med alla bara! Eller...?

För några veckor sedan avbröt polisen avvisningen av den egyptiska farmodern Eveline Fadayel och den ryska mormodern Irina Antonova bland annat eftersom det finns planer på lindra utlänningslagen.
För en månad sedan förkastade Högsta förvaltningsdomstolen ett besvär mot att Fadayel avvisas. Efter det ansökte hon om fortsatt uppehållstillstånd, med hänvisning till ett färskare läkarutlåtande. Nu har hon fått avslag på sin senaste ansökan om uppehållstillstånd, berättar YLE. Migrationsverket informerade Fadayel om sitt beslut i går, 12.4.10.
Kosovoparet Nimon och Valbona Hajran i Oravais är mordhotat i sitt hemland på grund av sitt äktenskap över religionsgränsen. Hon är muslim och han är kristen. Myndigheterna påstår att detta inte är ett blandäktenskap, eftersom de båda är albaner. Därför har de fått avslag på sin ansökan om uppehållstillstånd i Finland. Tydligen räknas inte religion som någonting alls, och inte heller hotet om s.k. "hedersmord". Är vi verkligen så blåögt sekulariserade?
Nu ska de avvisas, berättar YLE. Enligt flyktingombudet Margareta Smith-Edström hämtade polisen i går (12.4.10) Nimon från parets hem. Hustrun Valbona har brutit samman och är på sjukhus.
De har ansökt om besvärsrätt hos Högsta förvaltningsdomstolen.
Radio Vega Österbotten berättade om parets situation den 29 mars.
De finländska myndigheterna förvaltar sitt uppdrag i medborgarnas namn. Men vad ska jag göra, när jag inte godkänner vad de gör i mitt namn? Om paret Hajran blir mördat till följd av utvisningen, är ju de som har utvisat dem skyldiga till medhjälp till mord. I förlängningen är jag också det. Det vill jag inte gå med på!
Detta skrev jag också på min politiska blogg.

2 kommentarer:

Kaj Hedman sa...

Ja, Kalle, det är tragiskt. Först släpper vi in dessa människor och ger dem en glimt av en chans till ett liv i säkerhet, sedan kastar vi ut dem i alla fall. Det måste finnas ett bättre system. Migrationsverket har visat en total enväldighet när det gäller Fadayel. Inte ens presidentens ingripande har någon betydelse för dem. Vi kämpar vidare.

Sheila Liljeberg-Elgert sa...

Sorgligt.