Bröllopsinbjudningar till avståndstagare?

Sommaren nalkas, och med den bröllopens högsäsong.
En frågeställning, som ur olika synvinklar har råkat ploppa upp på nätet under de senaste dagarna, är huruvida sådana som är emot samkönade äktenskap skall bjudas med på samkönade bröllop, och huruvida de i så fall bör tacka ja till inbjudan. Frågeställningen kan förstås vidgas till sådana som har något emot det bröllop man blir bjuden till, oberoende av parets interna könsfördelning. Hur som helst:
365Gay får "experten" frågan: Should I invite anti-gay relatives to my wedding? Det gäller alltså om man ska bjuda in släktingar som är emot samkönade äktenskap till en samkönad vigsel.
Experten Kirsten Palladino svarar nej. Man kan eventuellt sondera terrängen först, men att bjuda in bröllopsgäster som kan förväntas komma med falska leenden och sura kommentarer bakom ryggen är knappast ett lyckat sätt att fira en stor festdag.
Dagens Nyheters etikettexpert Magdalena Ribbing, som jag hittade via Antigayretorik, får samma fråga från andra hållet, så att säga. "Vi har blivit inbjudna till ett så kallat "gaybröllop" på min mans sida av släkten. Kalla mig gärna konservativ men jag anser att äktenskapet är något som är förbehållet mannen och kvinnan. Hur markerar jag min ståndpunkt på ett vänligt sätt utan att såra bröllopsparet?"
Ribbing konstaterar att det är bäst att utebli, för man kan inte i detta sammanhang "markera sin ståndpunkt" utan att såra bröllopsparet.
Kloka svar, tycker jag. Varför gräva blod ur näsan?

Inga kommentarer: