Frågespalten XXXV: Islam och homosexualiteten

Det kom ett mejl:
Hej vi är en grupp [...] i Sverige som går en utbildning (begravningsentreprenörer) i blocket livsåskådning har vi ett grupparbete. Grupparbetet handlar om Muslim och homosexuell ? Det jag skulle vilja veta är följande får man en muslimsk begravning om man är homo..... Hur ser deras avprogrammering ut. Vid vårat besök i Stockholms Mosken fick vi inget svar.
Om du inte själv kan svara tar vi gärna mot namn eller lämpligt material.
Jag svarade:
Jag är på inget sätt någon expert på islam. Därför kan jag inte svara på din fråga från personlig erfarenhet eller kunskap.
På kollegan Niklas Olaisons hemsida hittade jag ändå en länk som kan ge svar på några frågor, om än kanske inte alla. Det är en sydafrikansk imam som skriver om homosexualitet och islam.
Hoppas det hjälper dig vidare!
Allt gott!

Inga kommentarer: