Olidligt omänskligt!

I Sydamerika finns det gott om gatubarn. De stör "hyggligt folk" med att tigga, stjäla, ja, existera. Därför har det i vissa länder förekommit dödspatruller med uppgift att nattetid avliva gatubarnen.
Det här kom jag att tänka på när jag läste en nyhet från vårt västra grannland. I Solna har nämligen hemlösa ätit från den bortkastade maten utanför en Lidl-butik. Detta är inte unikt; det förekommer vid andra butiker och i andra länder, också hos oss i Finland. Det unika var reaktionen från de anställda.
De upplevde tydligen att dessa hemlösa smutsade ner, när de när de grävde bland avfallet (och det kan jag tänka mig). Lösningen på detta problem var dock chockerande. Dagens Nyheter skriver att
anställda i Lidl-butiken sprättade upp inpackad mat som skulle slängas och hällde ett frätande medel, motsvarande Klorin, i dem.
Trots att mat fortsatte att försvinna från sopcontainrarna slutade inte personalen med hanteringen. Det är inte känt om människor åt av den förstörda maten. Det frätande medel som användes orsakar stark halsbränna och kraftig diarré.
Nu har Lidl i Solna börjat använda låsta sopbehållare. Jag undrar bara: Varför gjorde man inte det genast, om det nu var så problematiskt? Har man inget begrepp om människovärde eller om medmänsklighet? Är man verkligen så självisk? Skall man verkligen sparka dem som har det svårast? Och om man nu vill avliva dem, varför skjuter man dem inte direkt - det vore mindre plågsamt...
Lidl Sverige beklagar händelsen, som naturligtvis har polisanmälts.
Det finns en Lidl-butik här i Borgå. Jag har aldrig varit där, och kommer knappast att gå dit heller. De klavertramp som de anställda där har gjort sig skyldiga till är dock ingenting jämfört med detta.
Någonting är ruttet - och då menar jag inte maten...
Kasserad mat blev förgiftad (Svenska Dagbladet 12.11.08)
Lidl hällde gift i matresterna (Dagen 13.11.08)
Lidl förgiftade slängd mat (Dagens Nyheter 13.11.08)
Lidl polisamälda – förgiftade matrester (Aftonbladet 13.11.08)
Lidlin työntekijät myrkyttivät ruokaa (Iltalehti 13.11.08)
Nu polisanmäls Lidl (Svenska Dagbladet 13.11.08)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är vansinne och jag förfäras.

Kalle af sa...

Det är bra det. Det visar att du har mänskliga känslor. Till skillnad från de aktuella Lidl-anställda.

Anonym sa...

En gång i tiden var jag stolt över att kunna kalla mig svensk. Jag bodde länge utomlands och såg hemlösa söka igenom sopor dagligen men i Sverige var det annorlunda. Då. Inte nu längre. Vad som skrämmer mig är slappa attityder, ibland verkar det som ingen längre bryr sig om medmänniskor som går igenom svåra tider. Jag förstår inte denna likgiltighet inför de som har det svårt.
Vad har hänt med oss när vi bara värderar varandra genom hur mycket pengar vi har samlat på oss? Har beteende och omsorg ingen plats i våra värderingar längre? Jag vill leva i ett samhälle där vi hjälper varandra.

Göran Koch-Swahne sa...

Gräsligt, gräsligt, övermåttan gräsligt!

Och dumt.