Enkäten om Hbt-bibeln

I augusti-september hade jag en enkät om Hbt-bibeln här på Kalles kyrkliga kommentarer. Jag har inte kommenterat den tidigare, så det är väl på tiden.
Frågan löd: Vilket vitsord ger du åt "Hbt-bibeln"? Alternativen var de finländska skolvitsorden, där 10 är det högsta och 4 är underkänt.
41 röster avgavs, och de fördelade sig som följer:
4: 21 (51%)
5: 1 (2%)
6: 0
7: 1 (2%)
8: 4 (9%)
9: 2 (4%)
10: 12 (29%)
Detta ger ett medeltal på 6,5 – lite under medelvärdet, som är 7.
Men nu är det så, att jag misstänker att en del röstare missförstod frågan. Eller så var den klumpigt formulerad, förstås. Det jag var ute efter var hur väl formulerade min argumentation är, inte om folk håller med mig eller ej. Jag insåg hur det låg till när jag märkte att det kom en röst på vitsordet 4 varje morgon vid åttasnåret. Det var m.a.o. frågan om någon som inte tyckte om att bibeln utmålades som icke-homofob och som därför underkände mina teser – och som ville protestera genom att rösta så ofta det gick, alltså en gång om dygnet.
Liknande motiv torde ligga bakom tiorna – visst är jag nöjd med mina texter, men jag inbillar mig inte att de vore perfekta.
Därför kan det finnas ett intresse i att plocka bort både fyror och tior och sedan se vad det ger oss. Då blir medeltalet nämligen ett helt annat: 7,8.
Och det börjar jag kunna tro på att mina texter är värda, om man granskar dem utan ideologiska glasögon.
Jag ställde förresten samma fråga i en enkät på Hbt-bibeln, men där var det så få som svarade, att jag inte tror att resultatet är möjligt att analysera.

Inga kommentarer: