Att falla på sin post

Borde församlingarna övergå till att skicka sin tjänstepost per kurir? Den frågan uppkom osökt när jag fick höra följande.
Jag förrättade en vigsel i juni. Brudparet bodde i Kyrkslätt väster om Helsingfors, men det fanns omständigheter som gjorde att det ändå var jag som vigde dem. Jag fyllde i vigselblanketten i vanlig ordning och satte den på posten. En tid senare hörde ansvarspersonen på Kyrkslätts svenska församling av sig och undrade vad det hade blivit av vigseln. Jag blev naturligtvis förvånad, men blev också osäker på om jag faktiskt hade postat papperet, för jag hade glömt att diarieföra försändelsen. Vi kom därför överens om att de skulle skicka en ny blankett. Jag fick den, fyllde i den och satte den på posten 29.6.07.
Härom dagen fick jag ett mejl från Kyrkslätt. Brevet hade kommit fram i måndags, 21.1.08 - nästan sju månader efter postandet!
En kurir hade kunnat krypa från Borgå till Kyrkslätt - det är kanske 80-90 km - och ändå hinna snabbare fram!

Inga kommentarer: