Facebook och tidsanvändning

Jag är knappast den första som konstaterar det, men internet i allmänhet och Facebook i synnerhet har nog en viss beroendeframkallande effekt.
Samtidigt finns det goda sidor med båda. Internet är en värdefull källa för värdelös information, men med rätt sorts kritisk inställning finns det ett och annat att hämta där. Facebook går ut på att upprätthålla kontakten till folk man inte annars - delvis p.g.a. internetberoende - hinner umgås med, men är ju nog en smula ytlig och steril i jämförelse med en middagsbjudning, caféseans eller eventuellt en ölkväll.
Något som dock gläder en "do-gooder" som jag är att Facebook ger möjlighet att förbättra världen, eller åtminstone i viss mån påverka sina vänners inställning till hur världen borde se ut. För detta ändamål finns det olika funktioner. Det jag närmast tänker på är de s.k. "Causes" som man kan engagera sig i och rekrytera sina vänner till. Andra applikationer som kan nämnas är (Lil) Green Patch, där man kan göra en insats för bevarande av regnskogen, och Click to Give, genom vilken man kommer till the Hunger Site och dess syskonsajter.
Men visst är det ju tidsödande. Som den uppmärksamma läsaren har observerat, har min bloggfrekvens sjunkit på den sista tiden ... och det är förstås på Facebook jag har hållit till.
Jag ska försöka bättra mig.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag är också medlem på Facebook, men jag är de facto ganska kritiskt inställd till hela sajten. Orsaken är att Facebook gör anspråk på att ÄGA all epost och allt som man meddelar sig med genom Facebook. Man kan aldrig heller radera det man skrivit. Facebook har det hela i minnet hela tiden. Jag tycker att det här är obehagligt. Därför är jag inte speciellt aktiv just på Facebook.