Samfällighet med två församlingar sårbar

Kollega Robert Lemberg, kyrkoherde i Pernå, rekommenderar på sin blogg Kyrkkajan (27.6.11) att man i det nya Lovisa skulle gå in för en modell med endast två församlingar, en finsk och en svensk. Så har vi det i Borgå. Modellen fungerar bra då det finns god vilja, men om den saknas, är allt öppet för en "majoritetsdiktatur" där den större församlingen (läs: den finska) kan driva igenom sin linje utan att lyssna till den mindre. Numera har vi det så i Borgå.
Tänk noga efter, lovisabor, innan ni sätter handen i sk*ten! Gå hellre in för en modell med t.ex. fyra församlingar - en finsk och en svensk stads- och landsförsamling. Då finns det möjligheter att bilda allianser som kan få fruktbar diskussion och goda resultat till stånd.

När jag hade skrivit detta på Facebook blev Radio Vega Östnyland intresserade. Igår (3.10.11) intervjuade de mig om saken. Jag vet ännu inte exakt när intervjun sänds, men jag sätter (om möjligt) in en länk om saken senare.
Uppdatering: Inslaget (på nätet här) sändes 6.10.11. Samma dag ringde Borgåbladet upp mig. Jag återkommer till det.
Uppdatering 2: Bbl publicerade artikeln 7.10.11, tyvärr ej på nätet. Inget särdeles nytt framkom. Däremot intervjuade Kyrkpressen mig, vilket jag också återkommer till.

Inga kommentarer: