Jag stöder Christel Raunio

Det är ingen självklarhet att jag offentligt skulle stöda någon enskild kandidat i inkommande riksdagsval. SFP har många goda kandidater i Nylands valkrets (liksom i de andra valkretsarna). Flera av dem är östnylänningar, och det finns hela tre med borgåbakgrund: Mikaela Nylander, Christel Raunio och Silja Borgarsdóttir Sandelin. Jag kunde tänka mig att rösta på vilken som helst av dessa - inga problem!
Men jag kan bara rösta på en, och därför måste jag välja. Jag vet att flera av mina fullmäktigekolleger inte tänker gå ut offentligt med vem de röstar på, och det är ju deras sak. Eftersom jag har beslutat mig har jag ändå ingen orsak att hålla inne med informationen - så länge det är klart att det är ett beslut om att rösta för, och absolut inte ett beslut om att rösta mot någon annan.

Den jag stöder är Christel Raunio.

Jag lärde känna henne under kampanjen inför kommunalvalet 2008, då vi båda blev invalda i stadsfullmäktige i Borgå. Hon imponerade på mig som en driftig och kunnig person. Christel är målmedveten, men kan ändå lyssna på andras åsikter. De mänskliga och medmänskliga värderingar som hon har visat prov på i både ord och handling tilltalar mig också. Hennes erfarenhet från arbetet på Marthaförbundet, från stadsfullmäktige och stadsstyrelsen och nu som partiets viceordförande gör att hon är mycket lämpad för att arbeta vidare med att bygga upp samhället också på posten som riksdagsledamot.
Jag tänker rösta på Christel Raunio den 17 april, och rekommenderar också andra att göra det.

Aj jo - dessutom är hon min hustrus namne, vilket inte heller skadar!

2 kommentarer:

Muthah+ sa...

Karl, I am delighted to be linked to your blog;however my Finnish is a bit rusty (read: nonexistant)

Kalle af sa...

That is apparent, since this was not written in Finnish, but in Swedish. ;-)
But perhaps you'd feel more at home on Karl's comments, my blog in English? Go to http://pastorbastard.blogspot.com/ and check it out!
Glad to have you here, in any case!