Vad ger kyrkoskatten?

Jag fick i min hand (tack, Åsa!) en uträkning som publicerades i Etelä-Suomen Sanomat nyligen; tyvärr hittade jag den inte på nätet. Uträkningen konstaterade att medlemmarna i Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland i medeltal betalade 186 euro i kyrkoskatt år 2007, och visade hur dessa pengar fördelades:
  1. Barn- och ungdomsarbetet 59,10 €.
    Här ingår t.ex. dagklubbar, eftisverksamhet och scouting.
  2. Gudstjänstlivet 30,90 €.
    Förutom vanliga gudstjänster ingår här bl.a. förrättningar som dop och vigslar.
  3. Socialt arbete 24,00 €.
    Diakoni, familjerådgivning, mathjälp m.m.
  4. Begravningsväsendet 19,30 €.
    Förutom själva jordfästningarna också bl.a. upprätthållande av begravningsplatser och -kapell.
  5. Musik 9,50 €.
    Körverksamhet, anskaffning och vård av instrument, kantorernas löner m.m.
  6. Mission och internationell diakoni 8,20 €.
    Hjälp vid både andlig och världslig nöd runt om i världen.
  7. Övrigt församlings- och samhälleligt arbete 7,80 €.
    Arbete bland t.ex. utvecklingsstörda, missbrukare och arbetslösa.
  8. Andra församlingstillfällen 7,00 €.
    Kretsar och läsmöten av olika slag.
  9. Informationsverksamhet 6,50 €.
  10. Upprätthållande av kyrkböcker 4,30 €.
    Ämbetsbevis, släktutredningar m.m.
  11. Vuxenarbete 3,70 €.
    Exempelvis vuxenskriftskola och andra studiekretsar.
  12. Ospecificerade utgifter för fastigheter och förvaltning 3,70 €.
  13. Själavård 1,90 €.
    Bl.a. de 130 sjukhuspräster som finns i Finland.
Det är alltså inte jag som har gjort denna uträkning, så jag går inte i god för att den håller streck i varje detalj. Den ger ändå en klar fingervisning om vad vi kyrkomedlemmar får för våra skatter - och vad den som av ekonomiska skäl skriver ut sig ur kyrkan inte vill betala för.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det var nyttig information, om jag bara kunde minnas var jag nyligen hörde/läste om någon som funderade på vad man egentligen får för den där skatten...

Kalle af sa...

Det var med tanke på sådana som jag ville ge denna info.