Veckans anekdot: Bröllopstelegram

Under det senaste decenniet har jag på det 80-tal bröllop jag har deltagit i hört eller hört om ett antal olika bröllopstelegram. Dessa telegram sänds alltså till brudparet av sådana som inte har haft möjlighet att närvara vid bröllopet.
Det finns förstås de klassiska vandringshistorierna, såsom
Sätt in och ta ut
precis som förut.
- Ekenäs sparbank
eller
Glädje mellan lakanen
önskar Yrjö Takanen
- fast då måste förstås både "lakanen" och "Takanen" uttalas på finskt vis med uteslutande korta stavelser.
Ett telegram som jag med egna klentrogna öron har hört kom från brudgummens farbror när jag vigde herrskapet Jensen. Jag tänker dock inte citera det eftersom det är så fult, nämligen
Grattis och snart slut på mensen
- världen behöver flera Jensen!
Det är intressant att vara på bröllop emellanåt!

Inga kommentarer: