Borgåsnäckan

Det största skadedjuret i trädgårdarna här i Borgå är borgåsnäckan. Den äter rubb och stubb och förekommer i mängder.
I trädgården i Vårberga, där vi bodde tidigare, plockade jag en gång 73 stycken i mitt ämbar - utan att flytta på fötterna! De 73 kom alltså från ett område på uppskattingsvis en kvadratmeter!
Här på kaplansgården, några km från Vårberga, finns det precis lika mycket av dem. När jag går bland bärbuskarna krasar det bara under fötterna av snäckor som inte längre kommer att göra någon skada...
Det finns områden i Borgå som inte är utsatta (ännu), och restriktionerna är strikta för varifrån man får hämta jord och växter vart. Allt för att hindra spridningen så mycket som möjligt.
Det finns en snigelrestaurang här i Gamla stan, och folk undrar ibland om det är borgåsnäckor som de serverar. Tyvärr är det väl inte det. Borgåsnäckan är lite för liten (de största har en tre centimeters diameter på skalet och en längd på ca fem centimeter), även om den lär vara ätlig. På restaurangen serverades tidigare egenhändigt uppfödda sniglar, men numera lär de köpas utifrån. Gott är det hur som helst!

1 kommentar:

Anonym sa...

Snäckorna(inte sniglar=)) (sniglar har inget skal, snäckor ett och musslor två.. =P) man äter på restaurang torde vara Vinbergssnäckor. Det var ursprungligen katolska munkar som hämtade dem med sig för att äta dem under fastan. Borgåsnäckan heter så vitt jag vet även Lundsnäcka (Arianta Arbustorum) och har spritts hit genom fraktfartyg.. kan nog vara att jag pratar helt strunt nu.. men en sådan minnesbild har jag.. =P