Veckans anekdot: Men julgubben då...?

Jag höll julandakt för några dagisar i Lilla kyrkan i Borgå. Jag talade om hur vi ger varann födelsedagspresenter på Jesu födelsedag, och hur det blir en födelsedagspresent för Jesus, när vi gör varandra glada.
På första bänken satt en liten pojke på sådär tre år. Han tittade på mig med mörka, troskyldiga och lite bekymrade ögon och sade: "Men det är ju julgubben som kommer med julklapparna!"
Hans blick skar mig i hjärtat och jag fick modifiera min tanke till någonting i stil med att julklapparna gläder oss, vilket gläder Jesus.


5 kommentarer:

Kaj Andersson sa...

Han klarar inte av att titta på filmen Rare Exports på långa tider, tror jag :-)

Kalle af sa...

Antagligen.
Fast det kan ju finnas andra orsaker också för en treåring att undvika Rare Exports...

Nina Lindqvist sa...

En svart (muslim?)flicka på dagis fick inte klä ut sig till tomte med motiveringen: "kato ku teidän uskontoon ei kuulu tontut." Undrade på vilket sätt tomtar hör till vår religion :-)

Gun-Britt Karlsson sa...

Den modifieringen gjorde du bra!

Kalle af sa...

Nina: Man frågar sig verkligen!
Gun-Britt: Tack ska du ha!