Veckans anekdot: Effektiv välsignelse

Jag förrättar emellanåt välsignelser av hem. Oftast sker de i samband med ett hemdop, men ibland som en separat förrättning.

För en tid sedan träffade jag en familj vars hem jag välsignade då jag för några år sedan döpte deras yngsta. Nu har de flyttat, och berättade att välsignelsen tydligen hade varit effektiv. De som flyttade in på det gamla stället hade nämligen fått vattenskador på huset dagen efter att den välsignade familjen flyttade ut.
I huset fanns en trappa upp till övre våningen (och ner igen), och de nyinflyttade hade tagit bort den när de började renovera. Då framkom det att byggarna i tiden hade fäst trappan vid väggen med bl.a. en spik som trängde genom en vattenledning. När trappan och spiken togs bort, hade ledningen förstås sprutat vatten, som ställde till det för den nya familjen.
Helt tydligt hade inte deras hem ännu välsignats... 

3 kommentarer:

Gun-Britt Karlsson sa...

Rekommenderar varmt! Välsignelse av hem kunde ge bonusförmån i hemförsäkringen, tycker jag.

Kalle af sa...

Det var en god idé, Gun-Britt! Är det någon som har försänkningar i försäkringsbranschen och som kunde föra tanken vidare?

Kia Brummer sa...

Vi skulle få många bonusar om man räknar varje hem man har välsignat under åren : ) nu blir det inga nya på år hoppas vi!!