NYC: Hetero dödad som bög

C:a kl. halv fyra på morgonnatten söndag vecka (7.12.08) gick bröderna Jose och Romel Sucuzhanay hemåt från en krog i Brooklyn i New York City. Jose, en 31-årig tvåbarnsfar som arbetade som fastighetsförmedlare, hade fått sin 38-åriga bror på besök från deras hemland Ecuador, och de hade varit ute på en krogrond. Eftersom de var "lindrigt nyktra", som det heter, stödde de sig på varann under sin ostadiga promenad.
Plötsligt hördes en röst från en parkerad bil: "Se på de där bögarna!" Tre män steg ur bilen. En av dem slog Jose i huvudet med en glasflaska, och när denne föll till marken fortsatte han misshandeln med en baseball-klubba av aluminium. De andra slog och sparkade på båda bröderna.
På tisdag förklarades Jose vara hjärndöd. Hans mor fick ett visum "på humanitära grunder" och flög från Ecuador till USA. Då hon på lördag kom fram, fick hon beskedet att han hade dött redan på fredag.
Våldsmännen har fortfarande inte hittats, trots en belöning på 22.000$.
Man behöver inte ens vara homosexuell för att råka ut för homofobiskt våld. Det räcker med att någon tror att man är det.
Det påminner mig om en dikt som tillskrivs pastor Martin Niemöller (1892-1984):
I Tyskland hämtade de först kommunisterna,
och jag protesterade inte, för jag var inte kommunist,
Sedan hämtade de de fackanslutna,
och jag protesterade inte, för jag var inte fackansluten,
Sedan hämtade de judarna,
och jag protesterade inte, för jag var inte jude,
Sedan hämtade de de mig,
och då fanns ingen kvar som protesterade.
Niemöller, som år 1933 grundade Bekännelsekyrkan i Tyskland, satt i Dachau 1938-45. Dikten finns i olika varianter; denna är från Wikipedia.
NYPD: Immigrant brothers victims of hate crime (AP genom NY Daily News 8.12.08)
Brooklyn victim of bias attack Jose Sucuzhanay taken off life support (NY Daily News 10.12.08)
Capital Crime: Appearing Gay (Box Turtle Bulletin 12.12.08)
US gives visa to mother of Ecuadorean beaten in NY (AP 13.12.08)
NYC immigrant beaten in suspected homophobic attack dies (AP genom 365gay 15.12.08)

Inga kommentarer: