Karin L V om läkarassisterat självmord

Min svenska kollega - både som präst och som bloggare - Karin Långström Vinge tar upp en svår fråga på sin blogg när hon skriver om läkarassisterat självmord. Det finns goda argument både för och emot.
Rätten till mitt liv borde få innebära rätten också till min död. Men jag vill skyddas av samhället så att jag inte fattar beslut om jag inte är kapabel till det. Om jag uttrycker att jag vill dö därför att jag är ledsen, vill jag bli vårdad för det. Om jag uttrycker att jag vill dö därför att jag lider av en obotlig sjukdom och inte har annat än plågsamt lidande att se fram emot, vill jag få hjälp att avsluta vården. [...] men [...]
Läs det hon skriver, följ upp länkarna, läs kommentarerna och rösta i hennes enkät. Intressant och tankeväckande!

Inga kommentarer: