Veckans anekdot: När tanken slinter

Man ska nog vara frisk när man jobbar. Är man i halvbra skick händer det lustigheter.

Som exempel vill jag nämna en jordfästning som jag hade för en tid sedan. Jag var svag efter en släng av magsjuka, så min koncentrationsförmåga var inte den bästa. Därför slant tanken och tungan för mig ett par gånger.
När jag ledde församlingen i syndabekännelsen och skulle säga att vi bekänner "att vi har syndat i tankar och ord, gärningar och försummelser" så bekände vi i stället "att vi har tankat"! Jag korrigerade mig snabbt och hoppas att ingen märkte något, men pinsamt var det ändå.
När jag en stund senare vid den tredje skoveln mull skulle säga "Jesus Kristus, vår Frälsare, skall uppväcka dig på den yttersta dagen" (vilket jag redan tidigare har haft problem med), så höll jag på att tappa koncepterna igen och säga något om "Jesus Kristus, den Uppståndne". Vilket i sak förstås hade varit rätt, men ändå i princip orätt. Jag lyckades nog använda handbokens formulering till slut, men det krävde en sekunds tankepaus...

Inga kommentarer: