Abortdiskussion på kyrkpressen.fi

I oktober i fjol skrev jag ett inlägg om abort i specialfall i min serie "Frågespalten". 26.6 återpublicerade jag det på kyrkpressen.fi. Jag har försökt publicera ett och endast ett inlägg om dagen där, och emellanåt har jag tagit till frågespaltsvaren.
Ämnet abort tycks dock intressera de kyrkligt aktiva mer än många andra ämnen (med undantag för homosexualiteten), för jag har på kort tid fått en del skarpa svar - samt förstås (tyvärr) lite spydigheter från icke oväntat håll. Få se hur det utvecklar sig.
Uppdatering 1: Diskussionen sprider sig utanför mitt inlägg, vilket förstås är bra. Andra bloggare har publicerat inlägg som vidareutvecklar diskussionen.
Sonja Nyström: Rätten till Liv (28.6.07)
Christoffer Skuthälla: Aborter (28.6.07)
Krister Eirik Lundsten: ABORT Behövs, men bör tas på DJUPASTE ALVAR! (4.7.07)
Uppdatering 2: En i sammanhanget intressant nyhet kommer Kp med, då man 28.6.07 rapporterar med rubriken Tysk präst dömd till fängelse för abortliknelse.

1 kommentar:

Anonym sa...

Oj, hänger det där med än? Jag har väldigt svårt att förstå tankegångar som barnets rätt till liv före allt annat.. Det finns många slags liv, och en del vore faktiskt bättre olevda. Vi vet alla att de "goda makterna", "gud" eller vad man vill inte står på allas sida. Det föds miljoner barn vars föräldrar av en eller annan orsak inte har möjlighet att ta hand om dem. Inte på ett bra sätt, och kanske inte överhuvudtaget. De som är emot abort med argumentet att liv går före allt annat verkar inte bry sig särskilt mycket om vad som händer med dessa liv sedan de väl räddats ut ur livmodern.