Nyfinländare blev Östnylands Lucia

I dessa tider har alla möjliga Lucia-tävlingar avgjorts. Och bra så - det är ju bara en dryg vecka till luciadagen!
I allmänhet är segrarna flickor med traditionella finlandssvenska namn (vilket innebär att de emellanåt är språkligt finska): Lillemor Uddström i Borgåbygden, Lina Raunio i Ekenäs, Ellen Husberg som Finlands Lucia m.fl.
Ett undantag är årets Östnylands Lucia, 16-åringen Abir Waked från Lappträsk (hon är till vänster på bilden; de andra är hennes motkandidater Mira Bäck och Emelie Ahlqvist). Enligt kandidatbeskrivningen bor hon i "en mångkulturell familj", och redan av namnet att döma har hon nyfinländsk bakgrund. Hennes seger är ett gott tecken på åtminstone två sätt: Hon har vågat och fått ställa upp i denna finlandssvenska kulturbegivenhet, och folk har (i stora skaror!) röstat på henne. Det ger hopp för framtiden.
Tack, östnylänningar, för er fördomsfrihet! Lycka till, Abir, i din fina uppgift!

4 kommentarer:

Jan-Erik Andelin sa...

Nja, pappa Waked var väl nångång nyfinländare (om det är han som bor på min gata). Så här i juletid så är dagens nice-to-know att han kom från - Nasaret.

Kalle af sa...

Jag skrev ju att hon har "nyfinländsk bakgrund". Men Nasaret-kopplingen var det trevligt att höra om!

Kaj Andersson sa...

Jag är glad för valresultatet. Vet ni förresten att Finlands Lucia förra året är min kusinsdotter från Lovisa och årets är min dotters förra klasskamrat från Helsinge skola?

Kalle af sa...

Jaså? Det är väl din tur att bli vald nästa år då? ;-)