Insändare om skattefrihet för närståendevårdarnas arvoden

Åldringsvården är ett aktuellt politiskt tema för tillfället. Vårdens dåliga kvalitet förskräcker i den grad att en känd författare provokativt har föreslagit giftpiller åt de åldringar som inte längre står ut. Denna fruktansvärda tanke kan jag inte ta på allvar – och det var knappast ens meningen – men vårdens problem är desto allvarligare. Alla tycks vara ense med mig om att vårdarna inte ska anklagas för detta, utan att den stora boven är resursbristen.
Jag vill här göra det helt klart att jag anser det vara ren idioti att försöka spara på ett sätt som tvärtom ökar kostnaderna på lite längre sikt – och därför bör t.ex. närståendevårdarnas anslag bibehållas och helst höjas!
En tanke, som kastades fram av publiken vid en paneldebatt som jag nyligen var med om att ordna, är att närståendevårdarnas arvoden borde göras skattefria i likhet med barnbidraget. Om inte en stor del av arvodet skulle försvinna i skatter, kunde det ha en bättre effekt än det har nu. Det vore förstås ändå löjligt lågt, men dock bättre än det är nu. Jag hoppas att både SFP:s och andra partiers riksdagsmän och ministrar skall kunna ta denna tanke till sig och snabbt komma med en ändring av regelverket på denna punkt.
Ett samhälles moraliska kvalitet mäts genom det sätt på vilket det behandlar sina svagaste medlemmar. Nu, om någonsin, bör vi visa vad vi går för.
Karl af Hällström
stadsfullmäktig (SFP)
Borgå
Publicerad i Hufvudstadsbladet 9.10.09
och i Västra Nyland 13.10.09

8 kommentarer:

Micke Aspfors sa...

Hej Kalle! Kollade för skojs skull hur stora arvodena är. Lägsta beloppet är 336,41 €, lägsta beloppet för tung behandlingsfas är 672,81 €. Bra initiativ om skattefrihet!

Kalle af sa...

Tack!
De belopp som du nämner är de lägsta lagstadgade. Varje kommun kan fatta beslut om högre arvoden om man önskar. I Borgå föreslås t.ex. att det lägsta arvodet skall vara 337€ jämnt - hela 59 c högre än den lägsta nivån! Fram med champagnen!

Micke Aspfors sa...

Din insändare om skattefrihet för närståendevårdarnas arvoden publicerades i dagens Västis. Bra att initiativet sprids!

Kalle af sa...

Tack för infon! Jag är ju inte regelbunden läsare av Västra Nyland själv, så det var bra att du nämnde om saken.

Micke Aspfors (igen) sa...

Kom på en sak efter jag skrivit föregående kommentar. Du kunde ställa upp som kandidat i riksdagsvalet år 2011, du är kunnig och engagerad. Nåt att tänka på?

Kalle af sa...

Tack för förtroendet. Det kan nog vara nåt att tänka på.
Skulle du rösta på mig?

Micke Aspfors sa...

Svar på din fråga; Ja, jag skulle rösta på dig! :-)

Kalle af sa...

Det är trevligt att höra! Tack ska du ha!