Veckans anekdot: Golfkärrorna på Malm

För en tid sedan hade jag en jordfästning på Malms begravningsplats i Helsingfors. Det var länge sedan jag var där senast - ja, jag undrar om jag har varit på Malm sedan jag flyttade till Borgå 2002!
I det stora hela var allt sig likt, men vissa små förändringar hade förstås skett. Exempelvis fanns det nu ett par golfkärror vid kapellen. Ni vet, sådana där elektriska små billiknande fordon som används på golfbanor av golfare som vill undvika för mycket motion.
Malms begravningsplats är om inte den största, så en av de största, i Finland. Den är närmare två kilometer lång och kanske en kilometer bred, så äldre anhöriga kan ha behov av kärrorna, liksom också vaktmästarna, vilkas arbetstid annars går åt till att ta sig från ställe till ställe.
Och helt onaturligt är det väl inte med golfkärror på en begravningsplats. På golfbanor används de till att ta sig från hål till hål. Samma användning har de väl på en begravningsplats.

Trots datumet är detta förresten inget aprilskämt...


Inga kommentarer: