Om trippelmordet vid McDonald's i Borgå

Natten till tisdag 6.7.10 väcktes jag av telefonen kl 3:54 och befann mig vid brottsplatsen ca 4:10. Under de följande dagarna har jag sysslat med krisarbete och med vanligt prästarbete, så jag har varken hunnit eller orkat blogga.
Men jag sätter in några länkar för läsarnas upplysning.
Radio Vega Östnyland: Reaktioner på skjutningarna (samt Facebook)
Företagaren Hannu Nurmi från McDonald's i Borgå, kaplan Karl af Hällström och medborgare talar om dödsskjutningarna i Borgå natten till tisdagen.
svenska.yle.fi: Alla reagerar olika på kriser
-Det finns lika många olika reaktioner som det finns människor, säger kaplan Karl af Hällström om reaktioner på skottdramat vid McDonald's i Borgå.
svenska.yle.fi: "Svenskans ställning orsak till våldsdåden" (samt Facebook med kommentarer)
Svenskans starka ställning är en orsak till våldsdåden i Borgå, säger tf kyrkoherde Veikko Klemola vid Borgå finska församling i Helsingin Sanomat. TV-nytt intervjuar både honom och mig.
Hufvudstadsbladet: Borgåpräst blev snabbt i ropet (samt Facebook med kommentarer)
Att Klemola skulle ha uttalat sig om att svenskan är orsaken till måndagens dödsskjutningar stämmer inte.
svenska.yle.fi: Borgå finska församling tar avstånd från Klemolas påståenden (audio samt Facebook med kommentarer)
Det säger Jaakko Jalonen, medlem i församlingsrådet i den finska församlingen. Jalonen anser att församlingen inte kan ha en kyrkoherde, varken tf. eller ordinarie som inte tänker efter vad han säger i offentligheten.
Borgåbladet: Utanförskap, inte språkstrid
Jag har aldrig velat kommentera frågor i anslutning till morden. I stället har jag velat diskutera kring begreppet "sivullisuus", utanförskap, säger Klemola.
svenska.yle.fi: Borgåman häktad för dödsskjutningar
Den man som sköt ihjäl tre personer tidigt på tisdag morgon i Borgå har erkänt sig skyldig till dådet. Östra Nylands tingsrätt har häktat honom på sannolika skäl misstänkt för tre dråp.
Västra Nyland: Svenska språket (samt Facebook med kommentarer)
Regeln att koppla in hjärnan innan man öppnar munnen känner inget undantag för kyrkans män.

Inga kommentarer: