Alla förklaringars moder

Mannen var ute och provkörde sin nya sportiga Audi. Han fällde ned taket och tryckte på gasen. När han körde över 160 såg han blåljus bakom sig. Han hade blivit något fartblind och tänkte att polisen kan väl aldrig köra ikapp honom. Han tryckte gasen i botten, men när han närmade sig 200 började han att tänka:
– Vad i h-e håller jag på med?
och så svängde han av och stannade vid vägrenen.

Polisen kom fram till bilen, skakandes på huvudet, med böteslappen i handen.
– Det har varit en låååång dag med många idioter som du ute på vägarna, mitt pass är snart slut och det är dessutom fredag den trettonde. Jag har ingen lust att avsluta dagen med en massa papperstrassel. Jag lovar att släppa dig om du kan lämna en riktigt j-la bra förklaring till fortkörningen. Och det skall vara en som jag inte har hört tidigare.
Mannen tänkte två sekunder och svarade:
- Min fru lämnade mig förra veckan, hon stack iväg med en polis och nu trodde jag att det var han som ville lämna tillbaka henne!!
– Trevlig helg och kör försiktigt!
sade polisen och gick.

1 kommentar:

Germunds Blog sa...

Det var en oslagbar bortförklaring som påminner mig om när jag hade varit i Hagaparken och picknickat en solig sommarlördag. Vid påfarten till E-fyran, fick jag ett tokryck och gav hojen full gas. I cirka 150 passerade jag en MC-polis och det vara bara vi två inom synhåll på vägen. Jag saktade naturligtvis ned och han kom upp jämsides. "Du - det är 70 här" sade polisen - "stanna vid vägkanten!"

Jag beordrades att visa mitt körkort och då såg polisen att bakom körkortet i plastfickan, fanns ett gammalt slitet blad med tio Guds bud. "Har du budorden i plånboken", frågade den häpne polisen." Det har väl alla?", svarade jag. Då tinade polisen upp och vi blev sittande på grässlänten intill E-fyran för en pratstund. Det visade sig att vi delade det djupa intresset för religion och jag fick behålla körkortet.

Innan vi skildes frågade jag om han aldrig kände att det måste vara full gas en stund. "Självklart", svarade den nu vänlige polisen. -"Jag kan i motsats till dig, dra på helt lagligt när det kommer tokstollar som du som jag får jaga en stund."