Frågespalten XL: Faddrar åt syskon

Jag fick frågan:
Kan man ha samma faddrar åt båda barnen eller borde man hitta olika faddrar? Känns som att vår umgängeskrets i detta fall är ganska liten och jag vill ju att faddrarna skall ha kontakt med barnet/barnen regelbundet, vara personer som barnen känner väl och träffar någorlunda ofta. En annan viktig, dock gammaldags, aspekt för mej, är att barnen i nödfall kan vistas hos faddrarna om det skulle hända mej eller min sambo någonting, typ sjukhusvistelse. Vi har ju nog mor- och farföräldrar som naturligtvis ställer upp i sådana situationer, men dessa räknar jag inte som potentiella faddrar.
Jag svarade helt kort:
Ingenting hindrar att syskon har samma faddrar.

5 kommentarer:

Göran Koch-Swahne sa...

Förr var det ju far- och morföräldrar i första hand som valdes till faddrar, sedan andra släktingar och sedan en eller flera patronuar.

Så jag skulle säga vilket som behagas (men det bör vara någon som är villig att åta sig barnets kristna fostran/plats i församlingen.

Åsa Ahlgren sa...

Jag tycker att faddrar ofta väljs med sikte på att hedra ens goda vänner med äran, istället för att tänka på vad det egentligen betyder för barnens del. Det blir viktigare att inte såra någon vän som inte bir vald än att tänka på barnets bästa. Så frågan som den ställdes tycker jag är himla fin och visar att folk ännu tar detta på allvar.

Bo-Eric Rosenqvist sa...

Frågan kan också lyda: kan man bli fadder åt ett barn trots att man inte hör till kyrkan?

Åsa Ahlgren sa...

Det kan man - jag tillhör inte statskyrkan, endast Finska Missionsförbundet men är gudmor till ett barn som bor i Uppsala tillhörande Svenska kyrkan medan jag bor i Denver, CO USA... fastän modern till barnet är min bästa vän tror jag ärligt att jag är det värsta valet till gudmor. Nu inser jag att jag borde ha tackat nej för barnets del, då jag endast träffar honom ca vartannat år...

Kalle af sa...

Olika kyrkor har olika regler. Det som gäller för Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland (men inte nödvändigtvis för t.ex. Svenska kyrkan) är att barnet måste ha minst två faddrar som är konfirmerade medlemmar av en evangelisk-luthersk kyrka. Därutöver kan barnet ha också andra faddrar, som är medlemmar av någon kristen kyrka som godkänner det lutherska dopet - t.ex. katolska, ortodoxa, anglikanska eller reformerta kyrkor eller Metodistkyrkan, men däremot inte t.ex. baptist- eller pingstkyrkor.
Någon som inte hör till någon kristen kyrka alls kan inte heller bli fadder.